Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Letbane til fremtiden


Letbane til fremtiden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Indimellem forener ferie og fornøjelse sig med inspiration til arbejdet.

Det skete for mig her i sommer, hvor min familie og jeg for første gang besøgte vidunderlige og inspirerende Toscana i Italien.

På turen besøgte vi selvfølgelig Toscanas (og renæssancens) hovedstad, Firenze, der har været et kulturelt mekka siden middelalderen og bo- og fødested for store kunstnere såsom Michelangelo, Botticelli og Leonardo da Vinci.

Men som transportordfører var der også noget andet, der gjorde et meget stort indtryk på mig. Nemlig Firenzes moderne og supereffektive sporvogne eller letbaner, som den slags kaldes i dag.

I Firenze by, der indtil for nylig havde Italiens nuværende rekord-unge socialdemokratiske statsminister, Matteo Renzi, (39 år) som borgmester, er det slet og ret forbudt at køre ind i midtbyen med sin privatbil, medmindre man selv bor der, eller har et (nærmere bestemt) ærinde. Byen har et af verdenens største arealer med gågader. Til gengæld har de så etableret en super moderne letbane, der kører hver femte minut i hverdagstimerne.

Vi ankom sydfra i bil. Kørte ad autostradaen (motorvejen) ind i byens udkant, hvor Italiens førende supermarked Coop (den nordiske supermarkedskæde, som danske Brugsen er en del af, findes utroligt mange steder i Italien) havde en gigantisk gratis parkeringsplads. Her stillede vi Mazdaen og gik de 50 meter hen til den lille letbanestation Nenni - Torregalli, Lupi di Toscana. Her købte vi hver en enkeltbillet til 1,20 euro (ca. ni kroner). To minutter efter kom vores letbanetog. Her satte vi os til rette i et rent og lækkert tog med gode sæder og plads til alle. Toget var faktisk af fabrikatet Ansaldo Breda, (dem med IC4 togene og også den københavnske Metro), men det fungerede mere end fortrinligt. De er tydeligvis bedre til letbaner og metroer, end til rigtige tog.

Ca. 15 minutter og en spektakulær sightseeing efter stod vi af ved Firenzes storslåede banegårdsbygning, hvor vi lod os imponere af de funklende, flotte højhastighedstog, der kunne have bragt os til Rom, Verona, Milano eller andre spændende steder, hvis det var det, vi havde villet. Med nu var vi midt inde i centrum - kun fem minutters gang fra Duomoen. Herfra gik så den store kulturelle skattejagt igennem Firenzes uforglemmelige og næsten bilfrie sceneri.

Da vi sidst på eftermiddagen var mætte af indtryk og den lækre toskanske mad fra en af de lokale restauranter, tog vi letbanen tilbage til stationen, Nenni - Torregalli, og Coop, hvor vi købte ind til de næste dage, fandt Mazdaen, autostradaen og snart vores ferielejlighed i hyggelige Pian di scó.

Oplevelsen fortæller mig, hvor effektiv og rational kollektiv trafik kan være, hvis den tilrettelægges ordentligt. Og letbaner er efter min opfattelse vejen til fremtiden. Derfor er jeg også glad for, at vi i Danmark har ladet os inspirere af de mange positive udenlandske letbaneerfaringer. Således er vi allerede i gang med at realisere letbaneprojekter i København, Odense og Aalborg, ligesom arbejdet i Aarhus er i fuld gang.

Visionen er en ny letbane gennem Aarhus, som også forbinder Odder- og Grenaabanen, så rejselivet i hele Aarhus-området bliver både forenet og forenklet.

Vi kan gøre så meget, der både styrker mobiliteten, infrastrukturen, miljøet, turismen, erhvervslivet og kulturen. Det handler om at tænke fremad og visionært.

Det har de gjort i Firenze, og det gør vi heldigvis flere og flere steder i Danmark, herunder også i Aarhus.