Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Når besparelser bliver en udgift

debat unge uddannelse taber en hel generation på gulvet nex


Når besparelser bliver en udgift

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Regeringen har i deres finanslovsforslag lagt op til, at der skal spares 8,7 mia. kr. på uddannelsesområdet over de næste fire år.

Som en del af disse besparelser (det såkaldte 'omprioriteringsbidrag') skal VUC Aarhus spare 16 millioner kr. i samme periode. Derudover reduceres, som et led i finansiering af erhvervsskolereformen, taxameter-pengene på internetbaseret undervisning.

For VUC Aarhus betyder det helt konkret, at der kommer til at mangle yderligere 10 millioner kr. i budgettet. Hvert år!

Med et så stort hul i budgettet er jeg bange for, at vi som skole er nødsaget til at lave besparelser, der i sidste ende bliver rigtig dyre for samfundet - både socialt og økonomisk.

Som på alle andre skoler er der på VUC Aarhus en stor andel af ressourcestærke elever, som nok skal klare sig på trods af nedskæringerne. Men i højere grad end på andre uddannelsesinstitutioner løfter VUC Aarhus et socialt ansvar, da skolen har en helt særlig elevgruppe, for hvem VUC Aarhus er eneste »second chance«, heraf mange fra uddannelsesfremmede hjem. Ifølge Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling har VUC Aarhus en dokumenterbar positiv, social løfteevne og har en stor erfaring med at hjælpe elever sikkert igennem en uddannelse. Lige fra 9.-10. klasse (AVU) til det højeste gymnasiale niveau.

Et uddannelsessted som VUC Aarhus har en særlig funktion i forhold til øge den sociale mobilitet og give folk en chance til, hvis de af den ene eller anden grund er røget ud af systemet. Det kan jeg tydeligt mærke i det daglige som elev på skolen, som jeg oplever som nærværende og opmærksom på den enkelte elev. Jeg frygter, at så massive besparelser vil betyde en ændring i rammerne og dermed et styrtdyk i undervisningskvaliteten for mig og mine medstuderende.

Det er en farlig manøvre, regeringen lægger op til med deres besparelser, som vil berøre de over 6.000 elever, som skolen årligt trygt tager hånd om.

Jeg frygter, at disse besparelser vil nødvendiggøre nedskæringer på tiltag som særlig hjælp til elever med læsevanskeligheder, lektiecaféer og vil åbne døren for kæmpeklasser og dermed ødelægge tiltag, der i praksis er med til at udligne sociale forskelle og nedbryde barrierer for de mest udfordrede elever.

Når man nu politisk har fokuseret så meget på at få de unge hurtigst muligt gennem uddannelse, kan det synes kontraproduktivt at lave besparelser på VUC-området, hvor man let risikerer, at disse falder helt ud af uddannelsessystemet.

Som elev og elevrådsformand er jeg naturligvis bekymret for mig og mine medstuderende, og det kan hurtigt blive dyrt at skulle finde alternativer til dem, vi som skole muligvis i fremtiden ikke længere kan rumme - og som med al sandsynlighed vil havne på offentlig forsørgelse!