Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Tangkrogen: Det burde modstanderne måske hæfte sig mere ved


Tangkrogen: Det burde modstanderne måske hæfte sig mere ved

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Læserbrev. 

I 1980'erne var en del af byrådets medlemmer stærkt optaget af at beskytte miljøet, strandene og skovene, så den grasserende vækst, der kunne anes denne gang, kunne holdes inden for, hvad vi betragtede som fornuftige rammer, hvor udviklingen kunne ske med bedst mulig hensyntagen til byens beboeres legitime behov for beskyttelse mod overudnyttelse af omgivelserne i bredeste forstand.

Det lykkedes dengang Aarhus byråd at vedtage to linjer, der haft stor betydning for udviklingen af strand og bugt.

Først blev der trukket en linje syd for havnen. Syd for denne linje kunne havnen ikke bygge, og når man ser placering og udformning af syd- og østhavnen, så er alle havneafsnit placeret nord for denne linje.

På tilsvarende vis lykkedes det at få trukket en linje nord for havnen med det tilsvarende formål at begrænse havnens vækst nordud forbi Risskov for at beskytte den rekreative værdi.

Aarhus Havn har således anerkendt, at havnens vækst måtte løbe inden for forholdsvis snævre rammer, og væksten måtte derfor ske ud i bugten.

Nu, cirka 30 år efter, skaber det røre, at der bliver pillet ved den sydlige grænse. Denne blev i sin tid fastlagt, ikke mindst fordi den daværende konservative rådmand havde sine vælgere der, og at den socialdemokratiske borgmester ikke ville have ballade med den velstillede del af byen.

Den nuværende diskussion om Tangkrogen er imidlertid et for havnen problemfrit forhold, idet enhver form for havneudvidelse i fremtiden under alle omstændigheder vil kræve dybere og dybere vand for at kunne håndtere de større og større skibe. 

Derfor er Tangkrogen alene et byproblem, og måske i virkeligheden først og fremmest et problem for nogle få husejere langs den inderste strækning af Strandvejen, og her kan der argumenteres for, at det vil være miljøforsvarligt at udvide Tangkrogen, alene af den grund, at i takt med at byen vækster så voldsomt, så vil det være relevant at skabe flere arealer til fritidsaktiviteter i form af grønne områder, der kan anlægges uden ødelæggende virkninger af miljøet, så længe disse aktiviteter ikke skaber luft-, støj- eller havforurening. 

Der er to ting, modstanderne af udvidelsen af Tangkrogen måske burde hæfte sig mere ved. Det ene er den latente trussel i form af en flyveplads/heliport, og den anden er "projekt Aarhus-København via Samsø". De to forhold er der især grund til at holde øje med og få dem indtænkt i den kommende planlægning af området ved Strandvejen.

Nyt forslag til udvidelse af Tangkrogen