Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Test. Folkeskolens tabte talenter


Test. Folkeskolens tabte talenter

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Læserbrev. 

Man kan frygte, at den øgede og noget ensidige fokus på test og prøver gør, at folkeskolen for alvor kun dækker én slags kundskaber. Nemlig dem, der er på skemaet, med dansk og matematik som de helt store fag. Man må undre sig over, at musik, drama, tegning, billedkunst, madkunst og håndværk mere eller mindre ignoreres.

Tilde er endnu engang stukket af fra klassen. Det er svært for hende at gå i skole, for hverken tal eller bogstaver giver megen mening for hende, og det frustrerer hende voldsomt. Tilde gemmer sig i et hjørne af SFO'ens køkken for at tegne. Hun tegner som en drøm. De fineste streger flyder fra hendes blyant, når den danser over papiret og stregerne på magisk vis bliver til mønstre, ansigter og overjordiske væsner.

I folkeskolens formål tales om elevens alsidige udvikling, om elevens trivsel og om varieret undervisning. Det oplever Tilde ikke. Lige nu lærer hun, at hun er dårlig til at gå i skole. De eneste timer, hun kan finde ud af, er billedkunst. Hendes klasse har én lektion om ugen. I de 45 minutter er hun med rette en stjerne, her styrer hun, her vokser hun, og her suger hun hvert ord, læreren siger, til sig.

Det bliver næsten tilfældigt, om børn får udviklet deres talent, hvis de er så uheldige, at talentet ligger uden for folkeskolens traditionelle fag. Tildes åbenlyse talent for at tegne kommer ikke i spil her. Og det er en skam, for billeder fylder mere og mere i vores måde at kommunikere på. Det virker derfor meget mærkeligt, at man ikke prioriterer tegning og billedforståelse højere, end man gør.

Selvom der knap nok undervises i det i folkeskolen, skal man stadig kunne tegne, hvis man vil optages på arkitektskolen, designskolen, animationsskolen eller en lang række andre uddannelser. Ingen kommer videre ved optagelsesprøverne uden at kunne tegne.

Lad os læse folkeskolens formålsparagraffer igen og lave en folkeskole, hvor der er plads til at dyrke og fremelske andre talenter end dem, der testes i. Vi skal ha' en folkeskole med plads til Tilde og alle de andre talenter.