Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Trafikudspil skal sikre en grønnere infrastruktur i Aarhus


Trafikudspil skal sikre en grønnere infrastruktur i Aarhus

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Læserbrev. 

Når vores forbundsfæller på Christiansborg kommer med et stærkt og progressivt udspil til gavn for den kollektive transport i Aarhus, skal vi huske at rose det - for trafikinvesteringer har vi ellers ikke været forvente med i Østjylland. Så vi er glade for, at Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, SF og de Radikale i Folketinget kan se potentialet i blandt andet letbanen og cyklismen med det nye udspil "Bedre og billigere offentlig transport". Et udspil, der øremærker 762 millioner kroner til den kollektive trafik.

Her mener vi, at det brede flertal på Christiansborg ser helt rigtigt. Transportsektoren er den helt store synder, når det kommer til forurening og mængder af CO2, der lukkes ud i atmosfæren. Ved at satse på tog, letbaner, busser og cykler får vi en meget grønnere og mere bæredygtig og infrastruktur - og dermed bidrager vi til at løse klodens klimaudfordringer.

Ud af de mange millioner kroner, der afsættes til den kollektive trafik, får Aarhus en stor del. 40 millioner kroner sættes der blandt andet af til en såkaldt VVM-undersøgelse af anden etape af letbanen. Etapen består af strækningerne mellem Aarhus Ø og Brabrand og mellem Lisbjerg og Hinnerup. Denne etape er en yderst vigtig del af hele letbanestrukturen i Aarhus og Østjylland, og det er derfor til stor gavn for vores område, at vi nu kan gå i gang med forundersøgelserne.

At der kommer flere letbanestrækninger har i sig selv en dominoeffekt på passagerantallet. Simpelthen fordi flere strækninger giver et stærkere forbundet letbanenetværk, hvilket gør det mere attraktivt for os borgere at benytte toget. VVM-undersøgelsen af anden etape af letbanen skal fastlægge letbanens præcise linjeføring. Især igennem midtbyen, men også i Hasle, Brabrand og Åbyhøj er der flere alternative linjeføringer, og det er derfor vigtigt, at vi alle byder ind nu og i den efterfølgende offentlige høring. Håber, du også vil engagere dig i det.

En anden del af det nye udspil for den kollektive transport er den, at der skal sættes en undersøgelse i gang om mulighederne for at anlægge en ny station i Brabrand. En terminal, der kobler letbanen op på regionaltog, fjerntog og busser. Denne løsning har potentiale til at være yderst fordelagtig for specielt det vestlige Aarhus, da Brabrand station ville kunne blive endnu et vigtigt knudepunkt for den kollektive trafik i vestbyen. Ligesom Viby station i dag er det for sydbyen.

Sidst, men ikke mindst, øremærkes der 100 millioner kroner til en ny cykelpulje, der kan fremme cyklismen i landets kommuner - herunder cykelbyen Aarhus. Midlerne går til en 50 procents statslig medfinansiering af innovative kommunale projekter f.eks. etablering af nye supercykelstier. Her er det værd at nævne, at vi i Aarhus netop har igangsæt arbejdet med etableringen af supercykelstier fra Tilst og Lisbjerg ind til midtbyen. Med den nye statslige cykelpulje er der lagt op til at skabe endnu bedre forhold for cyklisterne i Aarhus og omegn.

Det nye trafikudspil vil sikre en grønnere infrastruktur, noget, som vi alle bør glæde os over.

Hinnerup-Aarhus