Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Bureaukratisk banesvigt


Bureaukratisk banesvigt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Jens W. Møller , jwmo@stiften.dk
Billede
Leder. 

Lige om lidt - forhåbentlig - skal vi ud at køre med den nye Aarhus Letbane, som vi - forhåbentlig - bliver rigtig glade for og stolte af.

Lige om lidt - forhåbentlig - skal vi ud at køre med den nye Aarhus Letbane, som vi - forhåbentlig - bliver rigtig glade for og stolte af.

Det er dog tydeligt for enhver, som færdes i Aarhus Midtby for tiden, at der stadig mangler en del, før alt er på plads, og arealerne langs letbanen ligner de flotte billeder, vi har set i prospekterne med for eksempel et stort og friseret bylandskab mellem Dokk1 og Navitas ved havnen.

Men det er også tydeligt, at hærskarer af jernbanearbejdere og andre faggrupper lige nu knokler nærmest døgnet rundt for at få alt sat på skinner til den planlagte åbning 3. juni. Så fred med det, hvis nogle drilske detaljer skulle vise sig at forsinke banen, som har været undervejs i årevis, nogle dage. Det overlever vi nok.

Hvad der er anderledes svært at leve med i samme forbindelse, er den åbenlyse mangel på rettidig omhu, som forskellige offentlige instanser har demonstreret længere ude ad sporet.

Ude på Djursland står politikerne fra de to kommunalbestyrelser med en stak penge i hænderne og ryster opgivende på hovedet: De er parat til at modernisere stationerne ved letbanesporene i deres kommuner, så de kan være klar til letbanen ruller ud til dem i oktober. Men det kan de ikke få lov til. Der er nemlig gået godt, gammeldags, offentligt, bureaukratisk skrankepaveri i den sag.

At ingen af de involverede instanser er parat til at tage hovedansvaret og få banet vejen for moderniseringerne, har vi tydeligt beskrevet i de seneste dage. Og det er måske heller ikke muligt at pege entydigt på, om det er Banedanmark, DSB, DSB Bygninger, Midttrafik eller Aarhus Letbane, som burde have trådt i karakter og skaffet de nødvendige sikkerhedsgodkendelser af de planlagte moderniseringer af bygningerne.

Men i mangel af en hovedskurk at skyde på, finder vi, at det er helt rimeligt at skyde med spredehagl i denne sag: Vi har at gøre med en håndfuld offentlige virksomheder, som er ejet af os alle sammen. Du og jeg. Og som ejere vil vi altså ikke finde os i, at nøglepersoner i hverken den ene, anden, tredje, fjerde eller femte filial af forretningen Danmark ikke agerer på en viden om, at moderniseringen af stationerne på Djursland er kørt helt af sporet og at banen risikerer at måtte lukke i en periode næste år, når moderniseringerne - forhåbentlig - kan komme i gang.

Institutionerne bærer et kollektivt ansvar for at indkalde hinanden til en afklaring og afgørelse af ejerskabet til stationerne, så de kan blive fikset op og blandt andet få ajourført venteforholdene (inklusive toiletter), når de nye tog (uden toiletter) begynder at rulle. Og skulle de ikke kunne finde ud af det, så må de politisk ansvarlige for instanserne - ministeren og de lokale og regionale politikere i Letbanerådet og Midttrafik - kalde vores fælles selskaber til orden og få sat gang i processen. Nu.

Borgmestre på Djursland vil have ministerpres på DSB
 Institutionerne bærer et kollektivt ansvar for at indkalde hinanden til en afklaring og afgørelse af ejerskabet til stationerne.