Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Den indbyggede konflikt


Den indbyggede konflikt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Hans Petersen , hap@stiften.dk
Kim Haugaard
Leder. 

Tilskuerne bliver færre til fodboldkampene i den danske Superliga. Der er mange grunde, men i en af dem ligger en indbygget og vel uundgåelig konflikt mellem klubberne og tv-stationerne.

I mange indlæg i aviserne klager potentielle tilskuere især over, at kampene spilles på vidt forskellige tidspunkter. Først få uger før kampene afvikles, kender publikum det endelige spilletidspunkt, dag og klokkeslet. Det er ikke til at planlægge sin tilværelse efter det, og for en familie kan det være vanskeligt at få det hele til at hænge sammen, hvis man gerne vil til fodbold. Bedre bliver det ikke af, at nogle kampe spilles sent på aftenen, så de børn, der både kunne være nuværende og kommende generationer på stadionsæderne, skal i seng, hvis de skal have et tåleligt liv dagen efter.

Tv-stationerne bestemmer, hvornår kampene skal spilles. De skal have en vare, som leveres på et tidspunkt, hvor folk kan være ved skærmene. Så kan de se de reklamer, som sendes indimellem, så tv kan få indtægter for dem til at købe blandt andet fodboldkampe for.

Klubberne må indrette sig og spille efter de tidspunkter, der passer ind i mønstret.

Nu skal vi spille fodbold næsten året rundt, fordi kampene er en god vare, der skal strækkes hen over året. Selv de koldeste måneder december og februar bliver taget ind til fodbold.

Hvis du nogensinde har siddet på et fodboldstadion på en kold vinterdag, måske i frost, så har du ikke stor lyst til at gøre det igen. Det er helt utåleligt at sidde på de kolde, uisolerede sæder af plastic, selv hvis man har medbragt tæppe og andet udstyr til at holde kulden ude med. Alene af den grund er der folk, som ikke kommer på stadion. Det er noget mere bekvemt at sidde hjemme i sofaen med kaffen på bordet foran sig og følge kampen fra den position. I øvrigt er det også nemmere, for man sparer den tid, der går til transport til og fra stadion. De timer og minutter kan bruges til meget andet godt.

På den måde vænner fodboldklubber og tv folk til at se kampene fra sofaen. Det har tv en interesse i, for jo flere potentielle tilskuere, der bliver hjemme, jo flere ser kampen i tv. Jo mere interesserede bliver annoncørerne i at være på skærmen.

Klubbernes interesse er at få folk på stadion, så de både får tv-indtægter, entreindtægter og diverse salg på stadion samt en betydeligt bedre stemning, end når der er færre mennesker til stede.

Her er modsætningen: Tv har en interesse i at vise fodbold for så mange som muligt. Derfor er det smart at vise fodbold om vinteren, for da bliver vi hjemme, fordi det er koldt. Klubberne har en interesse i at få folk på stadion, men fordi de skal indrette sig efter tv, spiller de på tidspunkter, hvor vi ikke kan holde ud at være der.

Så kan klubberne spekulere i at lave tilskuerpladser med varme i sæderne, elvarmere fra oven eller bokse, vi kan sidde i, og andet godt. Men det er ikke så ligetil.