Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Endnu en omgang hjælp


Endnu en omgang hjælp

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Jan Schouby , jans@stiften.dk
Billede
Leder. 

Nu skal det være. De århusianske børn skal læse bedre.

Hvis du synes, at det er noget, du har læst før, så har du helt ret. Det er langt fra første gang, at Aarhus Kommune vil øge læseindsatsen blandt de yngste århusianere.

Men når sagen endnu en gang tages op, og politikerne i Aarhus atter vil finde midler til en indsats på området, så skyldes det ikke mindst, at ny forskning viser, at hvis ikke børn i en alder af otte år har knækket læsningens kode, så er der en stor risiko for, at de også som voksne vil have problemer med bogstaverne.

Derudover viser forskningen, at der er statistisk sammenhæng mellem manglende læseevne, lavt uddannelsesniveau, sociale udfordringer og tilsvarende negative økonomiske konsekvenser.

På forhånd tegner det til, at forslaget nok skal blive vedtaget, for der tegner sig på på forhånd bred opbakning til det.

Det er specielt drenge med en anden etnisk herkomst end dansk, der afslutter folkeskolen uden at kunne læse på et fornuftigt niveau. Og det er noget, der i sidste ende kan koste samfundet mange penge.

Grundlæggende er det da derfor også en rigtig god ide at prøve at sikre, at alle kan læse i en tidlig alder. Og det lyder også som god fornuft, at projektet vil inddrage daginstitutioner, folkeskoler, biblioteker og andre relevante aktører i at udarbejde en fælles læsestrategi.

Men inden der nu blot igen bliver kastet mange penge efter endnu et læseprojekt, så er det måske værd at stille spørgsmålet om, hvorfor lige netop dette projekt skal kunne lykkes.

Politikerne har jo som sagt smidt penge efter tilsvarende projektet mange gange før. Men det hjælper tilsyneladende intet. I hvert fald er der stadig mange, som har problemer med at læse, så hvorfor skulle dette kunne løfte opgaven, og hvor er det, at det adskiller sig fra de mange foregående projekter?

Det, at problemet stadig ikke er løst, er naturligvis ikke ensbetydende med, at man så bare skal slå op i banen og erkende at slaget er tabt. At vi bare skal acceptere, at så høj en procentdel af specielt drenge med anden etnisk baggrund end dansk skal begrænses i deres muligheder, fordi de ikke kan læse ordentligt. Men herfra skal bare lyde en opfordring til måske at se mod udlandet og følge op på, hvad de har gjort sig af erfaringer.

For som socialdemokraten Steen B. Andersen også påpeger, så viser erfaringer fra blandt andet USA, at det kan lade sig gøre at forbedre læsningen hos børn fra socialt dårligt stillede familier, hvis tingene gribes an på den rigtige måde med blandt andet et tværfagligt samarbejde.

Det kunne være godt, om det var muligt at få lavet et projekt, som en gang for alle kan flytte niveauet i positiv retning - og meget gerne følge det tæt, så vi kan se, om resultaterne endelig står mål med anstrengelserne og hjælpen reelt flytter noget denne gang.