Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Et nederlag for den blinde tillid til tillidsmændene


Et nederlag for den blinde tillid til tillidsmændene

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Jens W. Møller , jwmo@stiften.dk
Billede
Leder. 

 

Hvad er grunden til, at Aarhus Kommune ikke for længst har etableret et system, som giver  medarbejdere mulighed for - uden at skulle frygte for repressalier - at  indrapportere mistanker om for eksempel internt svindel, favorisering af familiemedlemmer, mobning og useriøse fyringer? Altså en såkaldt whistleblowerordning.

Det skyldes blandt andet, at socialdemokraterne i byrådet har haft blind tillid til, at tillidsmandssystemet kunne håndtere den slags. Mens dele af de borgerlige blåøjet har påpeget, at der må herske en syg kultur, hvis der skulle være behov for sådan en ordning.

Desværre viser det sig tydeligere og tydeligere, at byrødder i begge sider af salen har været alt for naive i deres tro på en sund kultur og et ufejlbarligt tillidsmandssystem. Hvilket kan være medvirkende årsag til, at skandalen om svindel, mobning, tvivlsomme fyringer osv. i den tekniske forvaltning har fået et stadig helt uoverskueligt omfang.

At der takket være elendig og måske endda korrupt ledelse i Center for Byens Anvendelse har hersket en syg kultur, det har vi her på Stiften anskueliggjort for måneder siden. Og i dag kan vi så føje til skandalen, at tillidsmandssystemet et stykke hen ad vejen har været vidende om og med til at dække over de horrible forhold, som har kunnet udfolde sig i  samspillet mellem skandalechefen Claus Pedersen og skandaledirektøren Erik Jespersen.

Ja, ved at handle uklogt og på fagforeningens råd orientere cheferne, er tillidsmændene måske endda - i hvert fald indirekte - medskyldige i, at nogle af de ansatte er flyttet, mobbet eller fyret fra deres job.

Af samme grund er det kun lykkeligt, at der nu tegner sig et flertal i byrådet for at få oprettet en whistleblowerordning i Aarhus Kommune.

Men det er alligevel ærgerligt, at ordningen ikke har fuld opbakning fra alle partier - Venstre og Radikale strittede stadig imod, da socialdemokraterne skiftede standpunkt i april og erklærede sig enige i, at sådan en ordning skal oprettes. I hvert fald som forsøg.

Og det er også ærgerligt, at det åbenbart kan vare længe, før en ordning er på plads. Først engang efter sommerferien skal det endeligt besluttes i byrådet, at der skal gang i en ordning, og derefter skal - må man formode - skal ordningen formuleres og tages i ed hos medarbejderne, hvorefter de uvildige, som skal tage mod henvendelser skal udpeges og klædes på med beføjelser.

Det ville klæde byrådet at få ordningen på plads straks efter sommerferien, for det skulle ikke undre os, hvis flere medarbejdere i og omkring Center for Byens Anvendelse sunder sig i ferien og finder mod til at bringe endnu mere snavs frem, nu hvor både skandaledirektøren, skandalechefen og diverse mellemledere er fyret.

Men hvor henvender man sig lige, når der p.t. ikke er gang i nogle tilbundsgående undersøgelser med uvildige konsulenter involveret? 

Byrådet kunne i det mindste give en ubelastet og uvildig medarbejder i for eksempel juridisk afdeling beføjelser til at tage mod nye, grimme oplysninger, indtil den tydeligvis hårdt tiltrængte whistleblowerordning er helt på plads.

 

 

Rod hos letbane-entreprenør kan koste dyrt
Det skulle ikke undre os, hvis flere medarbejdere i og omkring Center for Byens Anvendelse sunder sig i sommerferien og finder mod til at bringe endnu mere snavs frem.