Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Forbud er forkert


Forbud er forkert

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Jan Schouby , jans@stiften.dk
Billede
Leder. 

Dansk Folkeparti er et parti, der har et noget anstrengt forhold til hovedbeklædning. Specielt hvis hovedbeklædningen sidder på en muslimsk kvinde, kan det virkelig skabe utilfredshed hos medlemmerne af landets største borgerlige parti.

Derfor fremsætter partiet også med jævne mellemrum forslag, der på den ene eller anden måde vil gøre det ulovligt for muslimske kvinder at gå med tørklæde. Og nu er det så altså den tid på året igen.

Partiet ønsker denne gang, at samtlige medarbejdere i staten, kommuner og regioner fremover forbydes at bruge alle former for religiøs hovedbeklædning som for eksempel muslimske tørklæder, fez, turban, jødiske kalotter eller katolske nonneslør. Og offentligt ansatte, der gentagne gange trodser forbuddet i arbejdstiden, skal afskediges.

Nu er der næppe ret mange offentligt ansatte, der går med turban eller nonneslør, så ikke mange sikher eller katolikker må forventes at blive ramt af et eventuelt forbud.

Det må til gengæld en række muslimer, der bærer tørklæde. Og det er jo lige præcis det, som Dansk Folkeparti håber at opnå med lovforslaget. Og ved at medtage meget synlige symboler fra andre religiøse trosretninger i forbuddet, håber partiet, at et flertal i folketinget vil stemme for forslaget.

Det er der dog heldigvis ikke meget, der tyder på. For hvordan folk vil gå klædt, og hvilken tro, de ønsker at "reklamere" for, må vel være en privatsag, så længe ønsket er egen fri vilje. Ingen tvivl om, at tørklædet kan være kvindeundertrykkende, og heller ingen tvivl om, at det er med til at gøre integrationen i det danske samfund vanskeligere. Derfor giver det også god mening at have fokus på den rolle, tørklædet spiller i vores samfund, men et forbud vil være meget udansk og stride mod den personlige frihed.

Det springende punkt er naturligvis, hvornår kvinder og piger frivilligt vælger at tage tørklædet på, og hvornår de gør det som følge af tvang. Man kan frygte, at det i rigtig mange tilfælde ikke er pigens ønske at bære et tørklæde men derimod et krav fra hendes far. Og er det tilfældet, er det naturligvis særdeles uheldigt.

For så fastholdes pigerne i en ældgammel kvindefjendsk tradition, som ikke er forenelig med det danske demokrati. Her ville et forbud mod tørklæder i skolerne uden tvivl kunne hjælpe. Det ville være med til at gøre det lettere for pigerne at blive integreret i klassen og helt sikkert også gøre det lettere at modstå presset fra familien.

Derfor kan man med god ret argumentere for, at et forbud mod tørklæder i skolerne vil være en god ide. Men at indføre et generelt forbud for statslige, regionale og kommunalt ansatte ville ramme de mange kvinder, som vælger at bære tørklædet som en manifestation eller markering af deres tro, og det vil være et uacceptabelt indgreb i den personlige frihed.

Byråd skal drøfte et forbud mod muslimske tørklæder
Hvordan folk vil gå klædt, og hvilken tro, de ønsker at "reklamere" for, må stort set altid være en privatsag, så længe det sker af egen fri vilje.