Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Offentlighedsloven giver Letbanen problemer


Offentlighedsloven giver Letbanen problemer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Redaktionschef Jens W. Møller
Billede
Leder. 

Det er en kedelig mistanke, der hænger over letbanebyggeriet: Mistanken om, at et af de involverede firmaer har underbetalt dets ansatte.

Og man kan let få den grimme tanke, at der sikkert er noget om snakken, når Letbanen ikke uden videre lader fagforeningen 3F få aktindsigt i dokumenter, som kan be- eller afkræfte, om det italienske underselskab ikke lever op til de sociale klausuler, som er betingelsen for at deltage i letbanearbejdet.

Men sagen er desværre mere kompliceret end som så. Den handler om jura på højt plan.

Essensen er, at hvis Letbanen uden videre lader 3F få dokumenterne, så risikerer Letbanen at få en erstatningssag på halsen af konsortiet, som bygger letbanen. Letbanen må som offentlig virksomhed nemlig ikke udlevere oplysninger, som kan skade private samarbejdspartnere økonomisk eller på anden måde. Det blev slået fast ved en stramning af offentlighedsloven, som Folketinget vedtog i 2013.

Så det er meget forståeligt, at Letbanen har behov for at afklare med konsortiet bag letbanebyggeriet, om det er ok at udlevere papirerne om løn- og arbejdsforhold til 3F. For hverken Letbanen eller vi borgere har brug for en dyr erstatningssag eller i værste fald en endnu dyrere erstatning til konsortiet for en juridisk fodfejl, som kunne være undgået.

Når det er sagt, så er det rigtig skidt, at Folketinget har spændt ben for, at offentligheden kan følge med i, om aftalte betingelser ved offentlige arbejder - og i andet samspil mellem det offentlige og private virksomheder - bliver overholdt. For det er vi flere parter, som har berettiget interesse i.

Selvfølgelig er fagforeningerne interesseret i, at der ikke fuskes med arbejdsvilkår. Men det er det også af vital betydning for gode, solide, regelrette, pligtopfyldende, danske virksomheder, at de ikke påføres skæv konkurrence af firmaer, som har vundet licitationer på betingelser, som de ser stort på efterfølgende. Og derudover er det også værd at huske, at det offentlige jo er os alle sammen, så som medejere af forretningen Danmark bør vi også have lov til at følge med i, om de firmaer, som arbejder for os, opfører sig korrekt.

Det falder med andre ord tilbage på Folketinget at få ændret loven, så vi alle bedre kan følge med i, at alt foregår, som det skal ved offentlige arbejder. Hvilket udenlandske firmaer, som vil arbejde i Danmark, jo frit kan acceptere eller sige nej til: Hvis de siger nej, får de bare ikke opgaven.

Hvis Folketinget ikke kan forstå det, er der heldigvis en anden vej til gennemsigtighed: Offentlige instanser, som tegner kontrakter med private aktører, skal bare kræve ved fremtidige udbud, at betingelsen for at få opgaven er, at den private virksomhed giver offentligheden større ret til indsigt i opgavens løsning, end den amputerede offentlighedslov kræver.

Rod hos letbane-entreprenør kan koste dyrt
Folketinget må ændre loven, så vi alle bedre kan følge med i, at alt foregår, som det skal ved offentlige arbejder.