Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Så gik der valgkamp i busserne


Så gik der valgkamp i busserne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Daniel Bach Nielsen , dabni@stiften.dk
Billede
Leder. 

Det er glædeligt, at vi bor i et samfund, hvor folkelig modstand tilsat gode argumenter kan få politikere på andre tanker. Det kunne være konklusionen på den pause, som Region Midtjyllands spareplaner for de regionale busser fredag blev sat på. Men det er næppe hele sandheden.

Socialdemokraterne i skikkelse af Bent Hansens afløser og regionens mulige kommende førstemand, Anders Kühnau (S), sagde stop for den igangværende proces, som ellers skal sikre nødvendige besparelser for 35 millioner kroner. 17 ruter i Østjylland var udpeget til enten lukning eller markante ændringer. Kühnaus rival og Venstres spidskandidat til efterårets regionsrådsvalg, Carsten Kissmeyer, bakker op om timeouten, og dermed er det en politisk formalitet, at de truede busruter i første omgang redder livet. Men det er en stakket frist. Og ikke tilfældigt.

De østjyske borgmestre på tværs af partiskel kan sammen med de indtil videre 22.000 protestunderskrivere ånde lettet op. Men det ændrer ikke på, at der stadig i regionen skal findes besparelser for 35 millioner kroner på området. En besparelse i den størrelsesorden vil uden tvivl tvinge regionens politikere til at træffe nogle upopulære beslutninger, som vil have kontante og negative konsekvenser for mange mennesker. Og det ønsker de færreste politikere godt tre måneder før et valg. Derfor var fredagens udmeldinger et logisk resultat af en proces, som fra starten af har udfordret samarbejdet og den gode valgstemning i de enkelte politiske partier med konfliktfyldte og modstridende interesser mellem partikollegaer i henholdsvis kommune og region. Den konflikt er dermed også sat på pause.

Busruter døjer med elendig økonomi
Vælgere i Hou, Skjoldelev, Bønnerup, Allingåbro, Hyllested og mange andre steder fortjener klare svar på, hvordan man fra politisk hold vil arbejde for at sikre en rimelig infrastruktur, der understøtter livet uden for de større byer

Spørgsmålet er så, hvor lang tid diskussionen og besparelserne for de regionale busruter kan udskydes? Vælgerne i Hou, Skjoldelev, Bønnerup, Allingåbro, Hyllested og mange andre steder fortjener klare svar på, hvordan man fra politisk hold vil arbejde for at sikre en rimelig infrastruktur, der understøtter livet uden for de større byer.

Kontraktpolitik er sjældent løsningen på komplekse problemer. Og slet ikke en langsigtet løsning. Men det kan i det nuværende landskab være et nødvendigt politisk redskab, som kan blæse røgtågerne væk fra den strategiske fredspibe, der bappes på. Den politiker eller det parti, der stiller med en kontrakt til vælgerne i oplandet om at garantere en rimelig busdrift uden hensyntagen til, om den enkelte buslinje kan betale sig selv eller ej, vil få medvind på de fleste landeveje og være garanteret et godt valg.

Der skal naturligvis ikke køre tomme busser rundt i stor stil. Men vi bliver nødt til som samfund at understøtte et liv uden for byerne, som ikke kun kan hænge sammen for dem, der har lige så mange biler, som der er voksne personer i husstanden, og som ikke skræmmer børnefamilien og potentielle tilflyttere væk. Her er busserne livsvigtige. Vi må ikke glemme samfundets mindre nervebaner i al den storpolitiske og prestigefyldte snak om tog-timedrift, lufthavne, E45 og letbane.