Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Succes eller falliterklæring?


Succes eller falliterklæring?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Jan Schouby , jans@stiften.dk
Billede
Leder. 

Ved første øjekast ligner det en stor succes. Det, Netto ikke kunne få til at fungere, er lykkedes for Kiwi - nemlig at drive en dagligvareforretning i det belastede ghettoområde, Bispehaven

Ved første øjekast ligner det en stor succes.

Det, Netto ikke kunne få til at fungere, er lykkedes for Kiwi - nemlig at drive en dagligvareforretning i det belastede ghettoområde, Bispehaven.

Da Kiwi overtog, var der ellers ikke mange, som spåede forsøget med den nye butik ret lang levetid.

Netto havde nemlig forinden kæmpet en meget hård og lang kamp. Men uanset hvor mange vagter, der blev tilknyttet, og uanset hvilke andre tiltag rettet mod lokalområdet, der blev foretaget, så var der intet, der virkede. Der var stadig masser af slagsmål og hærværk samt ikke mindst episoder, hvor unge helt åbenlyst forlod butikken med favnen fyldt med varer uden at overveje at betale for dem.

- Årsagen er helt enkelt, at det ikke kan betale sig at drive forretning der længere. Vi har forsøgt stort set alt muligt. Der er for meget tyveri, hærværk og varer, der simpelthen bare forsvinder. Det er et dårligt regnskab at have den åben, så nu lukker vi den, lød forklaringen fra Dansk Supermarked, da butikken i sommeren 2015 drejede nøglen om.

Men et halvt år efter tog Kiwi over, er det er med helt anderledes succes. Til Berlingske fortalte butikkens leder, Biwar Højgaard Mosa, at der ikke er nævneværdige problemer. Faktisk er svindet i butikken i Bispehaven mindre end i andre Kiwi butikker i den øvrige del af landet.

Årsagen til den store forskel er blandt andet, at Kiwi har valgt at ansætte lokale unge, som ifølge Mosa har givet et lokalt ejerskab til butikken, samt mindre tyveri og hærværk.

- Vi holdt en del møder med de lokale foreninger i området, inden vi startede op, og der oplevede vi en rigtig stærk opbakning. Det var afgørende for, at vi overhovedet gik ind i projektet. Vi ved, hvem vi skal gå til, hvis vi oplever problemer, siger Biwar Højgaard Mosa.

Afgjort en positiv nyhed for lokalområdet og godt for beboerne, som nu stadig har et lokalt supermarked at handle i. Men samtidig er det bekymrende og skuffende. For kan det virkelig passe, at man kun kan undgå ballade ved at ansætte lokale unge?

Som om de unge, hvoraf en meget stor del har en anden etnisk baggrund end dansk, nægter at respektere love og regler, hvis butikkerne er ejet og drevet af etniske danskere. Altså en form for omvendt racisme, hvor de unge i området har så stort et had til det omkringliggende samfund, at de kun viser respekt for andre med samme baggrund, som de selv har. Er det tilfældet, er det naturligvis en meget trist og bekymrende udvikling.

Men uanset årsagen, så ser det ud til, at Kiwi-projektet har fået bekræftet det, som mange nok godt vidste i forvejen. At skal folk føle ejerskab og respekt, så er inddragelse en god ide. Erfaringer, som forhåbentlig kan bruges andre steder i Østjylland, hvor der er udfordringer med integrationen.

Overraskende succes: Kiwi har tæmmet Bispehavens ballademagere
De unge i området ser ud til at nære så stort et had til det omkringliggende samfund, at de kun viser respekt for andre med samme baggrund, som de selv har. Det er en meget trist udvikling.