Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


333 vindmøllevinger på vej til Grenaa

Vinge nummer seks ud af 333 læsses af på nordhavnen i Grenaa efter turen fra Siemens vingefabrik i Aalborg.

333 vindmøllevinger på vej til Grenaa

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

En af danmarkshistorien største transport-opgaver betyder flytning af 50.000 tons vindmølledele til Grenaa

Tirsdag kom de tre første. Onsdag endnu tre og torsdag lå ni på rad og række.

De 58 meter lange vinger til møllerne i den nye havmøllepark ved Anholt er begyndt at indfinde sig på nordhavnen i Grenaa. Fra Siemens vingefabrik i Aalborg køres de én efter én ned ad motorvej E45 for at dreje af ved Aarhus Nord og så bevæge sig ud over Djursland til Siemens store nyanlagte opsamlingsområde længst mod nord i Grenaa havn.

Samlet set er transporten af vindmølledele til Anholtparken en af danmarkshistoriens største transportopgaver, forklarer teknisk direktør i Siemens Wind Power, Henrik Stiesdal:

»Hver mølle består af tre vinger, et nav, tre tårnsektioner og et møllehus. Alle kræver egen særtransport. Alle møller er produceret på fabrikker i Danmark, og det er naturligvis en meget stor logistik-opgave at få dem flyttet til havnemolen i Grenå, hvorfra de skal sejle ud til den kommende vindmøllepark.«

Torben Kenne ankom onsdag i sin store lastvogn fra firmaet BMT i Brande med vinge nummer fire af de i alt 333 vinger, som frem til årsskiftet skal køres ned gennem Himmerland og ud på Jyllands næse.

»Jeg kørte deroppe fra ved halvti-tiden, så det har taget godt tre en halv time at køre herned,« fortæller Torben Kenne mens han pakker sammen efter at have styret kranen, der løfter vingespids-enden på kollegaens netop ankomne vinge nummer seks ned i det leje, hvor den bliver liggende indtil den skal skibes ud på Kattegats bølger.

»Vi bliver nødt til at køre den sydlige rute på grund af tranportens længden,« forklarer han.

»Men vi kan holde ind og lade biler komme om både ved omfartsvejen ved Rønde og ved helleanlægget i udkanten af Trustrup. På den måde generer vi trafikken mindst muligt. Og så undgår vi selvfølgelig også at komme lige omkring færgetidspunkterne.«

Når møllerne i slutningen af 2013 står færdig sydvest for Anholt vil de have en rotordiameter på 120 meter og en højde på 142 meter fra havoverflade til vingetip. Møllerne vil kunne producere grøn strøm nok til 400.000 husstande.