Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Ekstraregning fra Djurs Mad i Auning


Ekstraregning fra Djurs Mad i Auning

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det fælleskommunale storkøkken Djurs Mad I/S har behov for at få dækket underskud på 1,44 mio. kroner.

Det kommunale smertensbarn, Djurs Mad I/S, var på dagsordenen på mødet i Norddjurs Kommunalbestyrelse i aftes på Grenaa Rådhus. Anledningen var en anmodning fra formanden for bestyrelsen, kommunalbestyrelsesmedlemmet Niels Erik Iversen (S), der kom med hatten i hånden, fordi det fælleskommunale storkøkken i Auning, der leverer mad til ældre i Syddjurs og Norddjurs, styrer mod et driftsunderskud på 1,44 mio. kroner for 2012.

For Norddjurs Kommune er det ensbetydende med en ekstraregning til foretagendet på 810.000 kroner. Samtidig blev man orienteret om, at der er skabt balance i driftsbudgettet for 2013 ved dels at have lavet en række tilpasninger i årets løb - besparelser på indkøb og reducering i personalet - samt ved at forhøje afregningstaksten på diætkost til plejecentre og caféer i 2013, så prisen kommer til at afspejle de reelle omkostninger ved produktionen af maden. Fra flere sider blev det imidlertid understreget, at det ikke bliver dyrere for de ældre, der får deres mad leveret af Djurs Mad. Et pris-loft gør, at det bliver kommunekassen, der kommer til at betale for eventuelle yderligere driftsunderskud.

Bestyrelsesformanden kunne ikke love, at han ikke ville komme tilbage med hatten i hånden, men han kunne garantere, at man i Djurs Mad-regi har gjort alt - og gør alt - hvad der er menneskeligt muligt for at undgå at en sådan situation skal opstå igen.

»Der har været meget polemik omkring Djurs Mad, men lad mig understrege, at det er en enig bestyrelse, der står bag den strategi, der er lagt, og de beslutninger der er taget med henblik på at skabe balance i tingene. Vi har været ramt af flere ting, og det er da helt oplagt, at de budgetter, der blev lagt inden man kom i gang, var for optimistiske. Vi gik i gang med at levere mad i marts 2011, og i starten kunne indtægterne godt følge med udgifterne.«