Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Grenaa gør sig klar til letbanen

SF's kommunalbestyrelsesmedlem Mads Nikolajsen ser frem til at kunne tilbyde de rejsende på Grenaa Trafikterminal bedre faciliteter. Foto: Søren Andersen

Grenaa gør sig klar til letbanen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Tre muligheder i spil for toilet- og ventefaciliteter på stationen i Grenaa.

NORDDJURS: Lige nu er det kun busserne, der er i aktivitet på Grenaa Trafikterminal. Det sidste tog er kørt på Grenaabanen og nu venter man på første afgang med den nye letbane. Men der skal fart på, så toilet- og ventefaciliteter vil være opdateret og tidssvarende. Også fordi man i letbanens bestyrelse til stor overraskelse i de yderste stationsbyer Odder og Grenaa besluttede at bestille tog uden toiletter.

På kommunalbestyrelsesmødet tirsdag skal de lokale politikere vælge mellem tre modeller for, hvordan serviceniveauet vil være på trafikterminalen. De eksisterende venterum og toiletter er etableret i en bygning med en lukket del, indeholdende toiletter, og en delvis åben del, omfattende venterum. Bygningen er ikke etableret med opvarmede lokaler.

I model 1 skal der ske en renovering af eksisterende venterum og toiletter med bedre tryghedsskabende belysning, nye letbanelogoer og farver. Model 2 indebærer renovering af eksisterende toiletter, og etablering af nyt opvarmet venterum. Og den tredje mulighed betyder nyopførelse af vente- og toiletfaciliteter samt nedlæggelse af eksisterende faciliteter.

Model 1 anslås at koste 250.000 kroner at føre ud i livet, mens prisen for model 2 anslås til at være 750.000 kroner og den mest omfattende model 3 vil koste cirka 1,1 mio. kr. Model 2 og 2 kræver en forhandling med DSB Ejendomme om nedlæggelse af cykelparkering og byggeri på grunden.

Miljø og Teknikudvalget har i forbindelse med sagsbehandlingen besøgt trafikterminalen og besigtiget forholdene. Udvalget er stemt for model 2 og det samme er et flertal i økonomiudvalget (Jan Petersen, S, Hans Fisker, S, Mads Nikolajsen, SF, Hans Husum, V, Torben Jensen, BL, og Jens Meilvang, LA. Benny Hammer, K, indstiller, at der arbejdes videre med forslag 3.

Mads Nikolajsen, der udover at have plads i Miljø og Teknikudvalget også følger den kollektive trafiks muligheder tæt med poster i Kollektivt Trafikråd og Midttrafiks bestyrelse, ser frem til at give de rejsende bedre faciliteter.

- Alle, der besøger trafikterminalen i Grenaa kan se, at der er megen hærværk på bygning og toiletter. Der må vi håbe, at der bliver passet på de kommende faciliteter, siger Mads Nikolajsen, der også gerne vil slå et slag for hvad han kalder de hemmelige pendler-parkeringspladser i rimelig afstand til trafikterminalen.

- Der er jo ikke mulighed for langtidsparkering på pladsen lige ved stationsbygningen, men i området bag Grenaa Bowlingcenter og tankstationen er der faktisk 70 parkeringspladser, som mange bare ikke kender, siger Mads Nikolajsen.

Det er besluttet, at der skal etableres et nyt stoppested i den sydlige del af Grenaa - ved Hessel, som også bliver navnet på stoppestedet. Men det er ikke sandlysnligt, at stoppestedet står klart, når de første letbanetog kører.

I Trustrup er der etableret moderne ventefaciliteter med varme og toilet.

 

 

 

 

 

Letbane under tidspres: Når måske ikke at blive færdig til tiden