Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Nej til dyr letbane til Grenaa Havn

Beslutningen skal stadig godkendes i økonomiudvalget og kommunalbestyrelsen, før det er et endeligt nej til den dyre option. Arkivfoto


Nej til dyr letbane til Grenaa Havn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

En alt for høj pris fra anlægsselskabet og manglende mulighed for at opretholde halvtimesdrift får politikerne i Norddjurs Kommune til at droppe option.

Der kommer ikke funklende nye letbanetog hele vejen ned til Grenaa Havn og Hotel Crone.

Norddjurs Kommune havde ellers muligheden for at få tilføjet den etape til letbanen gennem en option, som man havde indarbejdet i kontrakten mellem letbanens anlægsselskab og den vindende operator, ASAL-konsortiet.

Optionen udløber ved udgangen af 2015, og i miljø- og teknikudvalget har man anbefalet, at den ikke udnyttes.

Det er blandt andet en alt for høj pris fra anlægsselskabet på 50-60 millioner kroner, der har gjort udslaget hos politikerne i Norddjurs Kommune.

Det første bud fra anlægsselskabet lød på 30-40 millioner kroner, men den pris er steget betrageligt efter kontrakten med ASAL-konsortiet er blevet indgået.

»Det er en klogere beslutning at lade den option være på nuværende tidspunkt og så kigge på, om der på et senere tidspunkt skal hentes et nyt tilbud ind på den sidste del af strækningen. Det er blandt andet fordi, at det ikke er muligt at få støtte fra staten, så vi skal betale det hele selv,« siger Mads Nikolajsen, der er medlem af miljø- og teknikudvalget og Midttrafiks repræsentant i letbanesamarbejdet.

Udover en meget høj pris på selve byggeriet, så vil tre ekstra stop på strækningen Aarhus-Grenaa være for mange, hvis man gerne vil holde fast i den halvtimesdrift, som hele tiden har været meldt ud som målet - og ét af de positive elementer ved den kommende letbane.

På nuværende tidspunkt er man allerede i gang med at forberede en letbanestation i Thorsager og en ved det gamle Hessel Gods.

To stop, der allerede på nuværende tidpsunkt vil forlænge køretiden mellem Aarhus og Grenaa med 3-4 minutter.

»Det betyder en kæmpe forskel for de mange mennesker, som pendler frem og tilbage, om letbanen har halv- eller heltimesdrift,så det er vi ikke meget for at skulle ændre,« forklarer Mads Nikolajsen.

Men Norddjurs Kommune har også allerede sat tiltag i verden, som skal forsøge at afhjælpe situationen. Det nye bybussystem er netop indtænkt i en sammenhæn med letbanen og vil have fokus på at betjene havneområdet i myldretiden.

»Og det system skal udvides og tilpasses i myldretiden, så vi forhåbentlig får en bedre sammenhæng mellem by og havn,« siger Mads Nikolajsen, der også peger på én af de ting, som i fremtiden kunne danne vej for en letbane hele vejen til Hotel Crone.

»Hvis det kunne lykkes at få gennemkørende tog fra Hornslet og ind til Aarhus, så ville det ikke være noget problem at smutte ned forbi Grenaa Havn. Men det kræver dobbeltspor på meget af letbanen, og det er ikke lige på trapperne.«