Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Østjyske skoler hædres af kulturministeren

Kulturminister Uffe Elbæk
Foto: Claus Bech/Scanpix Denmark

Østjyske skoler hædres af kulturministeren

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Engdalskolen fra Aarhus og Vestre Skole fra Grenaa med i opløbet om Springfrøprisen 2012.

To østjyske skoler – Engdalskolen fra Aarhus og Vestre Skole fra Grenaa – har leveret så fremragende projekter inden for de praktiske, musiske og kunstneriske fag i folkeskolen, at de sammen med Sønderbroskolen fra Amager mandag er inviteret til København.

Ved et stort arrangement i Kulturstyrelsen vil kulturminister Uffe Elbæk (R) afsløre hvilken af de tre skoler, der løber med den såkaldte Springfrøpris 2012 – en pris, der uddeles af de to ministerier, Kulturministeriet og ministeriet for Børn og Undervisning.

Kun en enkelt skole får prisen, der er uddelt siden 2010, men alle tre er sikre på at få noget med hjem. Skolen bag vinderprojektet får 25.000 kroner, mens der er 15.000 og 10.000 kroner til nummer to og tre.

Ideen er at hædre det arbejde, der på alle landets skoler udføres for at lave projekter i fag som billedkunst, sløjd og håndarbejde. Det er resulteret i talrige koncerter, musicals og udstillinger af elevværker.

Prisen er opkaldt efter en gulblomstret plante, som kaldes spring-balsamin eller springfrø. Navnet springfrø stammer fra de modne frø, som springer med stor kraft ud af frøbælgen ved blot den mindste berøring – og frøene kan springe flere meter væk. På samme måde skal prisen være med til at sprede og så nogle kunstneriske frø ude på skolerne.

Det er 4. klasse fra Engdalskolen, der er indstillet til prisen for projektet Opgaveknuseren – et undervisningsforløb i billedkunst, der blandt andet har omfattet kunstværker lavet af tændstikæsker og en A-dag, hvor eleverne skulle gøre en masse ting, der begynder med A og dokumentere det i en dagbog. For eksempel at spise and – så forældrene var sikkert også inddraget i processen.

På Vestre Skole har de 62 børn på 5. årgang omformet stole til skulpturer, der siden er blevet udstillet i butikker, pengeinstitutter og lignende i Grenaa. Børnene fik i grupper udleveret en stol, som de så byggede om i faget sløjd, udformede i ståltråd og papmaché, malede i billedkunst og syede betræk og tilbehør i håndarbejde.

På Sønderbroskolen på Amager var det eleverne i 7.- 9. klasse, der skrev ny musik og dialog til Tschaikowskis balllet »Svanesøen«, der på den måde fik nyt liv som musical.