Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Stopper som pilot efter Grenaa-flystyrt

Det var et Grummanfly som dette, Peter Wendelboe og kæresten forulykkede i. Arkivfoto: Flemming Højer

Stopper som pilot efter Grenaa-flystyrt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Peter Wendelboe sad bag styrepinden på det fly, der tirsdag brød i brand på Grenaa Flyveplads. Han er meget fattet efter oplevelsen, men har også taget en beslutning om at stoppe som pilot efter 40 år.

Grenaa: Torsdag formiddag går Peter Wendelboe og hans kæreste rundt i huset i Grenaa. Lettere forslåede skiftes de til at behandle hinandens brandskader. Peter Wendelboe er ikke så hårdt ramt som sin kæreste.

- Vi er nok lidt mere småskadede, end vi troede først. Der er en del brandsår, og så har vi lidt trykkede ribben. Men mest af alt er vi uendeligt lettede over, at nogen holdt hånden over os, fortæller han.

Det er 48 timer siden, han fik sit livs forskrækkelse, der heldigvis endte lykkeligt.

Det fly, som Peter Wendelboe ejede, ville ikke som han ville, og det endte med at flyet ramte ind i et træ med højre vinge, brød i brand og gik til.

Fire-årig dreng død efter ulykke med hestevogn på Mandø

Kastede med kæresten

Tirsdag formiddag var en af de få formiddage, hvor varmen afslørede, at vi er i en sommermåned. Godt 20 grader viste termometeret. Peter Wendelboe og hans kæreste skulle en tur til Ærø, som de har gjort så ofte før.

- Der er nogle parametre, som kan gøre det svært at flyve. Det er blandt andet varme og mangel på vind. Som pilot vil man gerne have lidt modvind, når man kører ud ad startbanen, lyder det fra Peter Wendelboe.

Derudover var banen tung på grund af de store mængder regn, som er faldet over flyvepladsen den senere tid.

- Jeg vidste faktisk ikke, at det havde regnet så meget. Jeg var lige kommet hjem fra to ugers ferie i Sydøstasien, fortæller han.

Da han startede sit lille Grumman American AA1 fly og kørte ned ad startbanen, kunne han godt mærke, den var lidt langsom til at accelerere.

- Jeg skulle rulle lidt længere, inden jeg nåede farten på 55-60 mph, hvor jeg kunne trække flyet op, husker han.

Når man lige er kommet i luften, er det vigtigt, at man holder flyets næse nede for at få ekstra fart på og nå flyvehastigheden.

- Flyet var meget levende, da vi lige havde lettet, men det var ikke noget kritisk. Tæt mod baneenden drev flyet pudselig mod højre helt af sig selv. Der tænkte jeg, at nu går det galt, fortæller han.

Og det gjorde det. Den højre vinge ramte et træ og så gik det stærkt.

- Allerede mens vi sad i flyet, kunne vi se, at der stak flammer op. Jeg skyndte mig at løsne min kærestes sikkerhedssele, da hun sad tættest på ilden. Jeg hev hende hen over mig selv og nærmest kastede hende ud af flyet, husker han.

Derefter forlader Peter Wendelboe også sit fly, hvorefter ilden for alvor får fat i flyet.

Efterfølgende kunne han konstatere, at startbanen var noget mere våd, end han først havde regnet med.

- Jeg gik en tur op ad startbanen, og mine sko hang bare fast i græsset. Beredskabet fortalte også, at de ikke kunne komme ind på banen med bilerne, da de bare ville sidde fast, siger han.

Hvad der pludselig fik flyet til at glide mod højre, er stadig et mysterium for den rutinerede pilot.

- Måske var det et vindstød, men jeg ved det faktisk ikke.

Slut som pilot

Stemmen i telefonen er helt rolig, og han mener da heller ikke, at han på noget tidspunkt har været grebet af panik.

- Jeg er meget fattet og afklaret, lyder det fra Peter Wendelboe, der dog har taget en vigtig beslutning efter ulykken:

- Min pilotkarriere er slut. Det er slet ikke så dramatisk, som det lyder. Jeg er nået til et punkt i mit liv, hvor der skal ske noget nyt, og beslutningen om at droppe flyvekarrieren har nok været på vej gennem længere tid.

Peter Wendelboe tog sit flyvecertifikat tilbage i 1976 og har de sidste 20 år været formand for Grenaa Flyveklub. Han har i sine 40 år på vingerne, aldrig haft et havari eller andre oplevelser, der minder om denne.

- Jeg kan glad og taknemmelig se tilbage på 40 år som privatpilot, hvor jeg har haft en masse dejlige flyveoplevelser gennem hele Europa, fortæller han.