Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Viggo har været på banen i 45 år

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Viggo har været på banen i 45 år

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

En legende siger stop efter flere end 13.000 ture på Grenaabanen for at passe jobbet i Aarhus.

Sig navnet Viggo Banemand, og de fleste i Grenaa - og vel også mange i Aarhus - ved, at vi taler om Viggo Dalby Rasmussen, der ved månedens udgang efter 45 års arbejde for først DSB og senere BaneDanmark har valgt at sige stop for at gå på efterløn. Et særdeles kvalificeret gæt vil være, at det dermed er Grenaabanens flittigste pendler, der siger farvel. 13.000 ture er det - mindst - blevet til.

Det var da også allerede som skoledreng, at Viggo fattede interessen for den skinnebårne transport. Han er født og opvokset i Balle, hvor han gik i folkeskole, men fra 12. august 1960 hed det Ryomgård Realskole - og den transport blev naturligvis kørt med tog - først med Ebeltoftbanen til Trustrup, hvor der blev skiftet til Ryomgård.

Allerede inden det blev til realeksamen i 1966 havde Viggo da også søgt om en læreplads ved banen.

»Jeg snakkede godt med togpersonalet på turen til og fra skole, og nogle gange hjalp jeg med godset til Kolind og Trustrup,« husker Viggo.

Han startede som trafikelev 16. august 1966 - og det var stort for en 16-årig knægt at indlede med seks uger på Jernbaneskolen i Sølvgade i København - og imens boede Viggo hos noget familie på Amager.

Her sikrede han sig grundlaget til at møde på Trustrup Station 1. oktober. Dengang en stor arbejdsplads med måske 15-20 ansatte, syv spor, pakhus, billetsalg og godsekspedition. I dag er der kun en billetautomat tilbage.

»Det var lidt af en blandet landhandel, hvor jeg blev sat til både postekspedition, salg af billetter og pakkeforsendelser.«

Derefter foregik resten af læretiden i Herning og Aarhus, og så kaldte militæret, hvor Viggo også gjorde så godt opmærksom på sine evner, at han blev taget til sergent.

Derefter vendte han tilbage til statsbanerne. Først til et job på Københavns Hovedbanegård og siden fra 1975-81 i kommandoposten i Fjernstyringscentralen for S-tog - og i de år boede Viggo i København, Skovlunde og Rødovre. Men med jævnlige afstikkere til Balle, hvor han kørte mælk for moderen, der drev et mejeriudsalg og viktualiehandel.

Når Viggo nu går på efterløn er det fra et job som overtrafikkontrollør i Fjernstyringscentralen i Aarhus - hvorfra man overvåger togstrækninger som Grenaa-banen, Odderbanen, Aarhus H, Aarhus-Randers og Randers-Hobro.