Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Mærk nu kvaliteten

Indkøbskurv.
Foto: Andreas Hagemann Bro/Scanpix Denmark

Mærk nu kvaliteten

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Der mangler et mærke, der fortæller forbrugerne om fødevarernes kvalitet, mener forsker.

Der findes mange forskellige mærkningsordninger.

Alene på fødevareområdet er der mindst 13 mærker for især sundhed, økologi og bæredygtighed. Og danskerne går efter mærkerne, når de handler.

Det fortæller lektor på Copenhagen Business School (CBS) Viktor Smith, der blandt andet forsker i, hvordan produkt­information afkodes af forbrugerne.

Ifølge Viktor Smith kan danskerne godt holde styr på de forskellige mærker:

»Der er lavet flere undersøgelser af forbrugernes kendskab til de mange mærker, der findes. Og de viser, at forbrugerne genkender de fleste af mærkerne. Men at de ikke altid ved præcis, hvad mærket står for. De ved bare, at det er et eller andet godt. For eksempel ved de, at nøglehuls­mærket er et sundere valg, men de ved ikke helt hvorfor, det er sundere. Om det er fordi, der er mindre fedt i eller flere fibre, det kan de ikke helt svare på,« siger Viktor Smith.

Derfor kan mærknings­ordninger være effektfulde, selvom forbrugerne ikke kan huske alle detaljerne bag mærket.

Og forbrugerne vil ifølge Viktor Smith godt kunne kapere endnu en mærkningsordning, hvis man vælger at lave en mærkningsordning med fokus på madkvalitet, sådan som flere producenter af kvalitetsfødevarer har foreslået det.



http://www.e-pages.dk/aas/demo/" target="_blank">

Læs hele artiklen. Køb E-avisen i et døgn for 10 kroner.


" target="_blank">http://mjred.aas.publicus.com/assets/jpg/epap1508shopa.jpg">