Kalorielet-ALARM

Er du vild med light-sodavand? Måske skulle du holde lidt igen, I hvert fald viser et helt nyt studie, at blot en enkelt dåse kunstigt sødet, kalorielet sodavand om dagen kan øge din risiko for at blive ramt af et måske livstruende hjerteanfald eller en blodprop i hjernen.

Det er den dramatiske konklusion i et dugfrisk videnskabeligt studie, som netop er blevet præsenteret ved en international kongres for læger og forskere i Los Angeles.

- Undersøgelsen konkluderer, at light sodavand ikke er nogen god erstatning for drikke, som er sødet med almindeligt sukker, og kan være forbundet med en større risiko for blodpropper, siger Hannah Gardener, læge og en af forskerne fra universiteterne i Miami og Columbia, som står bag studiet.

Dramatisk øget risiko

Ifølge undersøgelsen har personer, som drikker light sodavand hver dag, hele 61 pct. højere risiko for at få problemer med kredsløbet end personer, som ikke rører det. Samlet set har man 43 pct. større risiko end andre for at blive ramt af enten kredsløbsproblemer, hjerteanfald, blodprop i hjernen eller hjerneblødning.

I undersøgelsen deltog 2.500 forsøgspersoner, som er blevet fulgt over et tiår, og resultaterne er ’renset’ for andre risikofaktorer som f.eks. rygning og alkoholforbrug.

- En interessant ny undersøgelse, der sammen med andre studier bekræfter, at indtaget af søde drikke skal begrænses mest muligt. Sodavand - og altså også light sodavand - er beregnet til festlige lejligheder og ikke til hverdag, siger Christian Bitz, cand. scient. i human ernæring, kendt fra bl.a. ’Go’Morgen Danmark’ på TV2.