Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Dyrere eller billigere at være ældre og syg?

Sådan fik en ældre borger midt i 80?erne at vide, at medicinen ikke ville blive leveret som vanligt. En klar fejl, erkender kommunen.

Dyrere eller billigere at være ældre og syg?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Apoteket skal til at sortere og udbringe medicin. Det bliver dyrere, frygter brugerne. Billigere, mener ældrechefen.

Det er nye tider for ældre borgere, der får daglig medicin.

Tidligere var det en hjemmehjælper eller anden fra kommunen, der kom med pillerne. Men forleden kunne sønnen til en borger midt i 80'erne konstatere, at der vist var noget nyt på vej.

Det var nu ikke fordi, der var nogen, der tog fat i borgeren eller sønnen og forklarede, at der var omvæltninger på vej. Det var heller ikke et officielt brev (eller i det mindste en e-mail) fra kommunen, der grundigt forklarede, at nu stiger prisen på din medicin, som apoteket for fremtiden vil bringe ud i afmålte potioner.

Næ! Odder Kommune valgte at kommunikere gennem en håndskreven seddel efterladt i en vindueskarm. Her kunne borgeren, eller rettere borgerens nu velvoksne barn, læse, at Odder Kommune havde besluttet en fordyrende ændring for medicinbrugerne.

»Det ikke er normal praksis at meddele sine borgere med håndskrevne sedler i vindueskarmen. Men noten er ikke stilet til borgeren, men er en orienteringsskrivelse til borgerens pårørende. Hvis der er en aftale om skriftlig kommunikation mellem vore medarbejdere og en borgers pårørende – efter borgerens samtykke – foregår det som regel i en kommunikationsbog. Hos denne familie er aftalen imidlertid, at alle beskeder til de pårørende lægges i en bestemt vindueskarm. Medarbejderen har således efterlevet aftalen i denne familie. Tilsyneladende har borgerens søn ikke været bekendt med aftalen, hvilket jeg kun kan beklage,« undskylder ældrechef i Odder Kommune, Anne Juul Sørensen.

Hun erkender, at det ikke virker voldsomt professionelt at kommunikere som det skete i dette tilfælde.