Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Anmeldelse: Major Lazer på fredsmission på Smukfest

Ingen Mø, men masser af energi til Major Lazer. Foto: Helle Arensbak/Scanpix 2017)

Anmeldelse: Major Lazer på fredsmission på Smukfest

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Major Lazer ville os det godt, og gruppens forrygende forvandlingskugle af en koncert samlede generationer af lyttere foran Bøgescenerne.

Den britiske producer Burials musik er blevet beskrevet som den lyd, man hører, når man står på asfalten uden for et diskotek. Den kommer til os fra et andet rum, kalder på os.

Da Major Lazer indledte deres koncert på Bøgescenerne torsdag halvanden time over midnat, blev der ringet ind med gruppens særlige blanding af dancehall og andre caribiske feststilarter. Storhittet "Cold Water" var et første cue, og publikum var ikke langsomme til at reagere!

Resten af koncerten var som at observere en musikalsk forvandlingskugle, som konstant kaldte og lokkede os med nye og atter nye tempofyldte beats.

Ellie Gouldings drømmepop slæbte sig afsted
Fakta
Major Lazer

Bøgescenerne torsdag

5 stjerner

Viltre lydkollager

Major Lazer er musikalsk kollektiv bestående af Diplo, Jillionaire, Walshy Fire og Boaz Van De Beatz. Projektet blev dannet i 2008, og året efter kom debutalbummet "Guns Don't Kill People... Lazers Do". Senere har deres succesfulde samarbejder inkluderet "Lean On" med DJ Snake og Mø, og i juni i år overraskede de med EP'en "Know No Better" med deltagelse af afrikanske, brasilianske, spanske og caribiske kunstnere.

Det er super-dj'en Diplo, der under sine rejser til alverdens dansegulve indsamler lyde, som så samles i viltre lydkollager.

Og den multi-etniske lyd er noget, det unge publikum forstår. Lyde, der snor sig rundt gennem elektroniske kabler, krydser grænser og splejses sammen til noget nyt.

"Jeg er vild med det her", råbte en ung pige, mens hun snurrede rundt om sig selv. Sikkert i et forsøg på at efterligne de fire heftige danserinder på scenen. Men det var altså svært at stå stille, når trap-rytmerne kørte rundt og rundt i hittet "Pon De Floor".

Musikkollektivet Major Lazers uregerlige dancehall landede i Bøgeskoven og skabte en fest, så det var svært at stå stille. Foto: Helle Arensbak/Scanpix

Bassen er en levende organisme

Fyren bagved hende kunne dog ikke høre andet end Spotify-top-50-remix og udtrykte en undren over, at Major Lazer kan være så populære bare ved at spille andres musik.

Det lyder måske let. Men hvad Major Lazer gør, er at få en masse meget forskellige stilarter til at flyde sammen. Her er tale om ustabile sammensmeltninger af ghettomusik fra her og der. Og det er meningen, at alt skal være i konstant bevægelse. Bassen er en levende organisme, som springer sine egne veje og skaber den særlige energi.

Og det var denne uregerlige dancehall, som landede i Bøgeskoven og strømmede mod os - som fra en anden verden. Vi var fanget i skovens club-mørke, overladt til de elektroniske musikmageres magt og famlede os gennem de soniske landskaber. Og maskinelle rytmer forplantede sig gennem kroppen som små jordskælv.

Fred og gode moves

Koncerten blev kortvarigt afbrudt midtvejs. En Smukfest-konferencier gik på scenen og annoncerede, at afbrydelsen skyldtes crowd surfing og moshpits blandt publikum.

Major Lazer får nemlig folk til at danse. Og de vil os altså kun fred og gode Jamaica-vibrationer.

Også ude i siderne af pladsen var der under hele koncerten vild aktivitet, og folk adlød kommandoen om at tage trøjen af og hvirvle den rundt. Senere var der fælles "go low" - folk tog fat armen om naboen og gik ned i hug.

Der var ingen Mø på "Lean On", men denne nat glemte vi alt om de mere eller mindre ligegyldige dj's, som Smukfest i de senere år har haft til at holde nattefester.

Torsdag nat skabte Major Lazer så vild en fest foran Bøgescenen, at man et kort øjeblik var nødt til at afbryde koncerten. Foto: Helle Arensbak/Scanpix