Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Festmøde på perronen i Stilling

En gruppe med Bent Jacobsen (V), John Haarup Laursen (DF), Martin Frausing Poulsen (DF), folketingsmedlem Fatma Øktem (V), DF-lokalformand Aksel Nielsen, DF-bestyrelsesmedlem Kjeld Jensen og folketingsmedlem Kim Christiansen (DF) mødtes i Stilling for at fejre beslutningen om at genåbne Stilling Station - omend Venstre i Folketinget ikke støtter beslutningen. Efter kulden på perronen, inviterede Bent Jacobsen på varm kaffe i privaten på Søvejen. Foto: Bollerup

Festmøde på perronen i Stilling

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

DF og Venstre mødtes mandag for at fejre beslutningen om at genåbne Stilling Station. Men nogle var ikke inviteret med til festen. Og Venstre støtter ikke beslutningen i Folketinget.

STILLING: Mandag havde Dansk Folkeparti og Venstre indkaldt til pressemøde på Stilling Station for at fejre, at et forlig i Folketinget mellem S, DF, SF, R og EL betyder, at stationen skal genåbnes.

Ifølge de foreløbige oplysninger forventes cirka fem millioner kr. af en samlet bevilling på 762 mio. kr. over to år til den kollektive trafik at gå til genåbning af Stilling Station. Det er en del af en politisk aftale i Folketinget mellem Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Radikale og SF.

Men hvor var S, SF, R og EL så til "festen" på Stilling Station. Og hvorfor deltog V, når Venstre ikke støtter bevillingen i Folketinget?

Ifølge byrådsmedlem John Haarup Laursen (DF) skyldes parløbet mellem DF og V, at de to partier lokalt har kæmpet mere for trinbrættet, end de øvrige partier.

 - Det var også Venstre og DFs henholdsvis transportminister og transportordfører, der var på besøg sidste år. Her var der heller ikke andre partier repræsenteret. Så derfor er det meget naturligt, at Venstre og DF går sammen om dette pressemøde, siger han.

Stilling Station er på tognettet
Gevinst
Indbyggertallet i Stilling ventes at stige fra de nuværende 4.000 indbyggere til cirka 4.700 indbyggere i  2027.

Der vil forventeligt være omkring 4.600 arbejdspladser i Stilling i 2027, mod områdets nuværende 3.300 arbejdspladser i 2013.

En analyse fra COWI viser, at Stilling har stort potentiale som togstation.

Beregninger viser, der vil være mellem 370-400 daglige påstigninger i 2027. Til sammenligning er der 370 påstigninger på Viby Station i dag. 

 

Enigt byråd står bag

Det er dog ikke en udlægning, der giver det fulde billede, selvom DF og Venstre lokalt har lagt mange kræfter i genåbningen.

Det var et enigt byråd, der i 2015 vedtog at undersøge potentialet i at genåbne Stilling Station. Og som i januar 2016 vedtog at lægge alle kræfter ind på at få Stilling Station genåbnet. Og i 2014 havde en delegation med Stilling Borgerforening, Erhverv Skanderborg og borgmester Jørgen Gaarde foretræde for Folketingets Trafikudvalg for at præsentere projektet »Trinbræt til Stilling«.

Men uanset - så er der ingen tvivl om, at alle i lokalsamfundet glæder sig over beslutningen.

Nej til pakkeaftale

DFs folketingsmedlem Kim Christiansen, der var med ved "festen" på perronen, har været centralt placeret i forhandlingerne med de øvrige partier i Folketinget.

Kan han forklare, hvorfor Venstre på Christiansborg ikke er gået med på den vindersag, en åbning af stationerne i Stilling og Laurbjerg umiddelbart ser ud som?

- Venstre har fået buddet, men det har været op ad bakke. Vi har jo det her forlig med en pulje på cirka én mia. kr. til den kollektive trafik fra den tidligere regerings tid, der også omfatter Togfonden. Det et er forlig, der kører videre, selv om vi har fået en borgerlig regering, men de har ikke villet melde sig ind i den samlede pakke, siger Kim Christiansen.

Ved stationen i Stilling trippede Venstres folketingsmedlem Fatma Øktem for også at give en forklaring.

- I Venstre er vi ikke imod en genåbning af Stilling Station. Derfor har flere Venstre-ministre og transportordførere også besøgt Stilling. Det er en god sag, men i trafikforliget er det en del af en større sag, som vi ikke kan støtte. Men vi er her i dag, fordi det også er vores sag, at Stilling Station skal genåbnes, siger hun.

 

Der mangler stadig penge

Bent Jacobsen, der er gruppeformand for Venstre i byrådet, ærgrer sig over, at Venstre-regeringen ikke kan støtte genåbningen.

- Det er lidt uheldigt, men lokalt glæder vi os rigtig meget over beslutningen. De fem mio. kr. slår dog ikke til, det vil koste betydeligt mere at gøre stationen klar til at tage imod tog. Men det er et samlet byråd, der støtter det, så vi skal nok finde de nødvendige penge. Der er også lokale virksomheder, der har sagt, at de vil bakke op om en åbning, siger han.

Udgifterne til et trinbræt er blevet vurderet at koste 10-15 millioner kroner. Der skal laves perroner og formentlig en fodgængerbro og p-pladser.

Det lokale erhvervsliv, Erhverv Skanderborg og Stilling Gram Borgerforening har tidligere tilbudt at skaffe halvdelen af dette beløb via et offentligt-privat partnerskab. Også Jørgen Gaarde har udtalt sig positiv for en kommunal medfinansiering - selvom han også har sagt, at han mener, at investeringer i denne type infrastruktur er statens ansvar.

Henrik Bratbøl, formand for Stilling Gram Borgerforening, udtalte i 2014, at flere firmaer har sagt, at de er parate til at se positivt på et økonomisk bidrag.