Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Fire folkeskoler dystede i robotkodning

Her er kampbordet, som der var to af. På baggrund af et billede fra verdensrummet, indeholdt bordet syv udfordringer, som eleverne skulle løse med deres robotter. Foto: Bollerup

Fire folkeskoler dystede i robotkodning

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Morten Børup Skolen var onsdag vært for en konkurrence mellem elever fra 4. kl. på fire folkeskoler i at kode og styre Lego-robotter.

SKANDERBORG: Morten Børup Skolens aula summede af aktivitet onsdag, da elever fra 4. klasse på Knudsøskolen, Niels Ebbesen Skolen, Voerladegård Skole og Morten Børup Skole deltog i en Lego Space konkurrence.

- Det er første gang, konkurrencen afvikles for 4. klasserne i Skanderborg Kommune. Det er i år tænkt som et udviklingsprojekt, men på sigt er det planen, at det skal vokse sig større og sprede sig til flere skoler og børn. Så næste år håber vi, at vi kan rykke det over i Morten Børup Hallen, siger Bente Mathiesen, der er lærer og naturfagsvejleder på Morten Børup Skolen - og tovholder på Lego Space Konkurrencen.

Konkurrencen tager udgangspunkt i, at børnene igennem samarbejde, undersøgelse og eksperimentel afprøvning, skal løse syv bundne opgaver. På denne måde får eleverne mulighed for at få erfaringer med at programmere, arbejde problemløsende og udvikle interesse for teknologi. I år deltog der cirka 110 børn.

Legos finansdreng bliver chef for fonden

- Vi bliver mere og mere omgivet af robotter i vores samfund og i hverdagen, siger Bente Mathiesen.

- Der er robotter i industrien, som kan arbejde mere præcist og hurtigere end mennesker. Der er støvsugerroboter og plæneklipperrobotter, der er droner og bomberobotter, som kan udføre farligt eller kedeligt arbejde. Denne teknologiske udvikling er blevet et vigtigt fokusområde i natur og teknologi. Med afholdelse af et Lego Space Konkurrence understøttes et fælles fokus i at arbejde med teknologi i de naturvidenskabelige fag, siger hun.

Hun kunne konstatere, at eleverne gik op i udfordringerne. Opgaverne skulle klares på tid, og når en opgave glippede, kæmpede alle hold ihærdigt for at nå endnu et forsøg - inden dommeren endegyldigt gav beskeden: "Tiden er gået.

I dagens program var der lagt en fysisk øvelse ind - en fælles bevægelsesleg, som Knudsøskolen stod for - så målet om en fysisk aktivitet i skoledagen også blev opfyldt. Foto: Bollerup

Anton og Marius fra Voerladegård Skole syntes, det var en rigtig spændende skoledag.

- Det sværeste var det rumlige, at få fat i de rigtige ting. Men nu er vi klar til næste opgave, og vi gør det bedre. Nogle af de andre skoler har arbejdet længere med det end os. Men vores klasse regner samlet med ikke at blive nummer sjok, sagde Anton.

Bente Mathiesen vurderede, at eleverne generelt klarede udfordringerne super godt.

- Det er klart, at der har været nogle frustrationer, når tingene ikke har fungeret. Men så er eleverne gået i gang med at finde ud af, hvordan de fik tingene til at fungere. Og jeg kan tydeligt mærke, at de er klar over, at det er nu, det gælder. Og det er lige godt med pigerne som med drengene, siger hun.

Hendes eget arbejde som lærer med robotter startede for to år siden, da Morten Børup Skolen købte de første otte Lego robotter. I dag har skolen 16 og et særligt lokale reserveret til robotundervisning. Ved dysten onsdag medvirkede konsulenter fra Lego.