Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


For mange fejl og mangler i kommunens sagsbehandling


For mange fejl og mangler i kommunens sagsbehandling

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

En ekstern revisionsrapport påpeger, at kommunens administration ikke sagsbehandler hurtigt nok i en række personsager, eksempelvis i forhold til jobafklaringsforløb.

SKANDERBORG: Kommunens administration evner på flere områder ikke at behandle ting som sygedagpenge, ledighedsydelse og uddannelsehjælp på den måde, loven foreskriver.

Sådan lyder kritikken fra det statsautoriserede revisionsaktieselskab BDO, der årligt gennemgår arbejdsgangene i den kommunale administration. Kodeordet i kritikken er rettidighed, for der går ganske enkelt for lang med sagsbehandlingen i en række personsager. Eksempelvis var der i alle de fem sager om såkaldte jobafklaringsforløb, som BDO har kigget på, ikke fulgt op på sagerne inden for de fire uger, loven foreskriver. I forhold til ledighedsydelse var der tale om fejl i 6 af 10 sager.

- Det betyder, at borgerne kommer til at vente for længe, før de bliver sendt videre fra det ene tilbud til det andet. Det har også en negativ effekt på kommunens økonomi, siger borgmester Jørgen Gaarde (S) og sætter flere ord på:

- Det her er skidt for administrationen og bestemt ikke tilfredsstillende. Det gælder især, fordi der i de tidligere revisioner har været påtalt lignende problemer.

Som en konsekvens har både den kommunale direktion og Økonomiudvalget valgt at følge udviklingen på området nøje i den kommende tid. Det betyder, at der hver måned vil blive kigget på tal fra de forskellige afdelinger, der behandler personsager.

- Vi skal til bunds i det her, fastslår Jørgen Gaarde.

Fokus på de kommunale udgifter
Det her er skidt for administrationen og bestemt ikke tilfredsstillende. Det gælder især, fordi der i de tidligere revisioner har været påtalt lignende problemer.
Jørgen Gaarde

Kulturændringer

Ifølge borgmesteren er der flere årsager til, at BDO flere år i træk er kommet med kritik på det samme område.

- Vi kan se, at vi har haft en større personalemæssig gennemstrømning end ønsket, men der her handler ikke om antallet af ansatte. Vi skal ind og have ændret nogle processer og kulturer, samt sat gang i noget uddannelse, hvilket ikke er noget, man gør fra den ene måned til den anden. Men vi skal have ændret på tingene, for det her pynter ikke på os som kommune, fastslår Jørgen Gaarde.

Køber hjælp

For at forbedre administrationens chancer for at komme på omdrejningshøjde med sagsbehandlingstiden, køber kommunen ekstern hjælp.

- Vi har hyret BDO til at tage sig af den pukkel af sager, der burde have været afslutter, fortæller Jørgen Gaarde.