Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Godsejer vil lave motorsportsbane

Wedelslund har i nogle år haft landets største veteranbiltræf på grundlovsdag, og en populær veteranbilklub har lokaler på godset. Nu er der planer om at etablere en motorsportsbane for veteranbiler på stedet. Arkivfoto: Pressebillede

Godsejer vil lave motorsportsbane

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Wedelslund mellem Galten og Sjelle har stort succes med veteranbilstævner - nu vil godsejer Jesper Ungstrup Nielsen gerne etablere en motorsportsbane til veteranbiler og tusindvis af tilskuere.

SJELLE/GALTEN: Godsejer på Wedelslund, Jesper Ungstrup Nielsen, bekræfter overfor Stiftstidende, at han har planer om at etablere en motorsportsbane for veteranbiler på sin marker sydvest for Wedelslunds bygninger.

Han oplyser, at ideen er at lave en historisk automobilbane anno 1950 i samarbejde med Real Dania i regi af deres kampagne 'Fremtidens Herregaard. Han ærgrer sig over de negative reaktioner, der er kommet til planerne.

- Det var egentlig tænkt som en hyldest til de prægtige maskiner fra 1900-tallet, der skulle sætte Galten på landkortet i Nordeuropa, som løbet Goodwood The Festival of Speed gør det i England, siger Jesper Ungstrup Nielsen.

På nuværende tidspunkt vil han ikke oplyse yderligere, men henviser til, at han vil sende en pressemeddelelse ud, når kommune har behandlet ansøgningen.

Mustang, Porsche og hippier på Wedelslund
Det er tænkt som en hyldest til de prægtige maskiner fra 1900-tallet, der skulle sætte Galten på landkortet i Nordeuropa, som løbet Goodwood The Festival of Speed gør det i England
Jesper Ungstrup Nielsen, godsejer på Wedelslund

Det er stort tænkt

Projektet er allerede en ansøgning i kommunen, og der har været holdt et møde med de nærmeste lodsejere, der har matrikel direkte op til godset.

Herfra hørte Sjelle Bylaug om planerne, og laugets formand Steen Frøslev, fik derpå oplyst, at kommunen ikke har planer om at gennemføre en større høring om ansøgningen.

Skal banen etableres og være hjemsted for to store årlige veteranbilløb med mellem 15.000 og 25.000 daglige tilskuere over tre dage - som det er planen - kræver det en landzonetilladelse og en miljøgodkendelse. Forinden skal der laves en VVM-undersøgelse, der belyser banens indvirkninger på omgivelserne.

- Fra kommunen har jeg fået at vide, at de ikke har planer om at lave en større offentlig høring om projektet, fordi det er et projekt i landzone. Men det undrer mig. Så voldsomt et projekt bør ud i en større høring, også for at få fjernet eventuelle spøgelser. Fra Sjelle Bylaug ønsker vi først og fremmest af blive bedre oplyst, siger Steen Frøslev.

Det er der måske håb om efter, at ansøgningen er blevet offentlig kendt. Projektets størrelse var nemlig heller ikke kendt for politikerne i byrådets Miljø- og Planudvalg, og formanden Claus Leick (SF) ønsker nu at få sagen på udvalgets næste møde. Det samme ønsker de to menige medlemmer Peder Porse (V) og Karen Lindemann (S) ifølge Midtjyllands Avis.

Bylauget i Sjelle vil drøfte sagen på sit bestyrelsesmøde mandag 20. februar.

Støjmålinger er positive

Planen er en 2,3 km lang og snoet motorsportsbane ned mod Lyngbygårds ådal og det nordlige Galten.

Jesper Ungstrup Nielsen ønsker at lave to store løbsweekender over tre dage under navnet Gentleman Race med et samlet publikum mellem 45.000 og 75.000 pr. løbsweekend. Derudover to mindre årlige løbsarrangementer samt en tilladelse til at bruge banen en gang om ugen for medlemmerne af Wedelslund Automobil Club, der hører hjemme på godset.

I ansøgningen henvises der til de positive erfaringer med veteranbiltræffene på grundlovsdag, der også trækker et stort publikum.

Realdania har i 2014 i forvejen bevilget 4 millioner kr. til at udvikle godset som et samlingssted for klassiske biler og fly. I disse planer indgik en start- og landingsbane til fly. Det er nu droppet til fordel for motorbanen.

Godset har lavet sine egne støjmålinger, der viser, at den gældende støjgrænse på 53 decibel kan overholdes ved de nærmeste naboer, selv om der deltager historiske Le Mans racerbiler, der når op på et decibel på 132 ved forbikørsel.

Godset vil også etablere de nødvendige p-pladser - fra begyndelsen 10.000 pladser, senere muligvis 15.000 pladser. Og vurderer, at vejene i området vil kunne klare et pres med 2.000 biler i timen, hvilket anses som tiltrækkelig.

Der er bekymring

Steen Frøslev er dog bekymret for både støj og trafikmængden.

- Som området er nu, er det min vurdering, at vejene ikke kan klare så store trafikmængder. Vi kan se det ved grundlovstræffene, der er ret succesrige. Og som vi har det fint med, fordi det er den ene gang om året, så det lever vi med. Men da er der allerede store trafikproblemer på Langelinie, Wedelslundvej og Smedeskovvej. Så det er et spørgsmål om, hvad området kan holde til trafikalt og hvad angår støj, siger Steen Frøslev.