Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Kompetencer fås i et center

Michael Hauge Frænde og Peter Buntzen hjælper kommunens borgere til en meningsfyldt tilværelse. Foto: Jørgen Rosengren

Kompetencer fås i et center

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hos Kompetencecenter Skanderborg hjælper man borgere videre i livet.

Gode ideer, fremsynede medarbejdere og firmaer, der tør satse. Det er er opskriften på en ny model i Skanderborg, der er godt på vej til at få flygtninge og indvandrere i job. Og i nogle tilfælde, til et liv med indhold.

Der er mange udfordringer, når man som fremmed kommer til Danmark. Hvis man samtidig er tvunget væk fra sit eget land på grund af krig eller lignende, gør det ikke situationen lettere. Og så er det ikke nok bare at sende dem på sprogskole og tro, at resten kommer af sig selv.Det ved man i Skanderborg. Derfor tager man hos Kompetencecenter Skanderborg de nye danskere i hånden og tilrettelægger et forløb, der med tiden skal få dem ud på arbejdsmarkedet. Men, der er flere udfordringer end som så.

»De skal selvfølgelig være motiverede, det er klart, men en ting som logistik kan også være altafgørende for, om det lykkes,« siger Peter Buntzen, der er virksomhedskonsulent i centret.En anden udfordring har været at finde firmaer, der sammen med kompetencecentret, har muligheden for at indgå i et samarbejde. Det har man fundet i Bilka i Tilst ved Aarhus.»Det gør vi simpelthen fordi, det giver gode medarbejdere,« siger HR-konsulent i Bilka, Lone Liff.

Men for de gode medarbejdere bliver det meget mere end bare et job. Det bliver indføring i sprog, kultur og traditioner.

Loven siger, at man skal gå tre år på sprogskole. På den lærer man hvad juleaften, børnepenge og mandler hedder på dansk. I jobs, som det i Bilka, lærer man hvad det betyder:

»Man undrer sig måske over, at der skal mere på hylderne omkring den 20. og lærer, at der kommer børnepengene - og dermed, hvad det er. Det samme med ekstra mælk og fløde på hylderne til jul, hvor danskerne laver risengrød. På den måde bliver det ikke blot ord, men ord med vægt og forklaringer bag,« siger souschef, Michael Hauge Frænde.I forløbet er der en månedlig evaluering med borgeren og firmaet. Der er i forvejen aftalt delmål, der skal nås, og ved evalueringen sætter man et nyt, som kan være både sprogligt og arbejdsmæssigt. Man får ikke lov at hvile på laurbærerne, der skal gøres en indsats.»Ved evauleringerne kan man sige, at vi holder et spejl op foran borgeren, så vi tydeliggør lige præcis, hvor langt han eller hun er nået,« siger Peter Buntzen, der ligesom sin kollega Michael Hauge Frænde, kommer fra det private erhvervsliv.Konsulenterne håber begge, at man med tiden kan involverer flere lokale virksomheder.»Nu skal vi først lige åbne, men med tiden håber jeg, at vi bliver en del at det gode tiltag,« siger Mark Jeppesen, der bliver varehuschef i Føtex i Bloms Butikker i Skanderborg.

Der er planer om et samarbejde, hvor man indlemmer sprogskolen i forløbet i Bilka, hvilket vil gøre forløbet mere meningsgivende:

»Noget af det vigtigste er, at de føler sig, som en del af kæden, at de får en identitet, og føler, de har en rolle,« slutter Peter Buntzen.