Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Maria Bove ville ikke slippe Nepal

Maria Baagøe Bove besøger Care Danmarks projekt om fødselshjælp i de vestlige bjerge. Det tager fire dage af komme herud - to dage, hvor man kun vandrer. Her står hun på toppen bjerget. Blomsterkransen og det røde i panden er en velkomst/velsignelse fra landsbyen. Photo: Krishna Paneru

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Maria Baagøe Bove blev som kun 19-årig valgt ind i Skanderborg Byråd ved sidste valg - i sommer stoppede hun, da hun havde fået en praktikplads, der førte hende til Nepal.

Foredrag
Maria Baagøe Bove kommer gerne ud og holder foredrag om Nepal og sin tur.

- Det er helt gratis, både for foreninger, skoler, klubber og hvem der ellers kunne være interesseret, siger hun.

Man kan booke et foredrag via http://www.care.dk/det-gor-vi/storytellers/maria-bove/

SKANDERBORG: Ved kommunalvalget i 2013 blev Maria Baagøe Bove fra Skanderborg valgt ind i byrådet for Det Radikale Venstre, kun 19 år gammel.

I sommerferien 2015 tilbragte hun nogle uger i Nepal, hvor hun som frivillig hjalp nogle af de mange ofre efter det ødelæggende jordskælv, der ramte bjergstaten i april 2015. Nu har hun igen været i Nepal. Denne gang på et længere ophold.

I august 2015 trådte hun nemlig ud af byrådet, da hun som studerende i faget kommunikation ved Danmarks Medie- og Journalist Højskole i Aarhus var blevet ansat i en i praktikstilling for Care Danmark, først i Nepal, så i København. Derfor måtte hun nedlægge sit byrådshverv.

I efteråret rejste hun så til Nepal, hvor hun i tre en halv måned blandt andet skulle lave feltarbejde i Nepals bjerge, hvor hun skulle dokumentere Cares arbejde samt undervise Cares lokale samarbejdspartnere, lokale NGO'er.

I juledagene skrev hun en beretning til Stiftstidende om sit ophold i Nepal, som vi bringer her.

Nyt radikalt byrådsmedlem er startet

Ret til mad-projektet

- Jeg har arbejdet på Care Nepals hovedkontor i den støvede og kaotiske hovedstad, Kathmandu, med mine nepalesiske kollegaer. I den tid har jeg besøgt to projekter, fortæller Maria Baagøe Bove.

- Det første projekt var Ret Til Mad, som foregår i det østlige Nepal, hvor Care Danmark giver undervisning til at hjælpe bønderne med at blive selvforsynende. Det er et område, hvor klimaet er meget uforudsigeligt, og de får derfor undervisning i, hvordan de kan så og høste grønsager uanset vejret. Det betyder, at de kan sælge deres grøntsager på det lokale marked og have mad nok til deres familie. Hver gang vi kom til en ny landsby, blev vi modtaget med blomsterkranse og røde tikaer i panden, som er rødt pulver, der fungerer som en hinduistisk velsignelse.

- Det værelse, jeg boede i på den her tur, var fyldt med øgler, der løb op og ned af ned af væggene både om dagen og natten. En dag, da jeg var ude at tage billeder kl. 6 om morgenen, hoppede jeg ned i én rismark. Jeg stod med vand til anklerne, da min nepalesiske kollega sagde, at jeg skulle passe på slangerne, så jeg ikke blev bidt. Den slags bliver ret normalt, skriver hun.

Bedre vilkår for fødende

Det andet projekt, hun skulle arbejde med, hedder Access projektet - på dansk 'adgangs projektet'. Det har som mål at forbedre kvindernes adgang til fødselsassistance i Bajura, som er et af de mest afsidesliggende distrikter i Nepal. Projektet arbejder på at give fødselshjælperne en bedre uddannelse og give dem de nødvendige fornødenheder til at sikre en god og sikker fødsel.

Access projektet er delvist finansieret af Danmarksindsamlingen i 2014.

- Det her projekt tager det mange dage at komme ud til - først med fly og så skulle man køre i bil halvanden dag. De sidste to dage skal man vandre på små stier i de stejle bjerge. Her er der blevet bygget en fødselsklinik, fortæller Maria Baagø Bove.

- Nu behøver kvinderne ikke længere at føde i stalden eller på gulvet i støvede lerhuse, som de hidtil har gjort. Det betyder, at dødeligheden blandt mødre og nyfødte falder helt ekstremt. Samtidig får de også undervisning i hygiejne og ernæring til deres nyfødte.

Hendes gamle teltlejr

Efter jordskælvet i Nepal i april 2015 var hun frivillig i Pompaparia teltlejren, hvor ofre fra jordsskælvet boede, og hvor hun blandt andet hjalp med at bygge midlertidige boliger og med undervisning.

Kathmandu var dengang fyldt med tilsvarende store og små teltlejre - alle steder, hvor der var en ledig plet. I dag er Pompaparia stort set den eneste teltlejr, der er tilbage i hovedstaden. I landdistrikterne er der derimod stadig mange midlertidige lejre. I dag bor der cirka 1.800 beboere i Pompaparia.

- Jeg tog derud igen for cirka to måneder siden, mens jeg boede i Kathmandu, for at se, hvordan situationen er i dag. Desværre er teltlejren stadig fyldt med ofre fra jordskælvet. Sammen med min ven Renu besluttede vi os for at købe 400 æg, brød og te. En håndfuld fantastiske frivillige og folk fra lejren hjalp os med at få det til at lykkes for at give beboerne en positiv oplevelse. Med et lille gaskomfur og et bål fik vi lavet røræg og ristet brød til et par hundrede mennesker, fortæller hun.

- Nu arbejder jeg på Care Danmarks kontor i København. Efter sommerferien flytter jeg til London for at læse på London College of Communications.

Lige nu bor hun i København, men til februar flytter Maria Baagøe Bove til Aarhus.