Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Professionelle tyve kommer i robåde

Denne private grund ved Silkeborgvej ud til Knudsø er et af de steder, tyvene bruger til at slæbe bådene hen, fortæller landbetjent Vagn Stensig Kristensen.

Professionelle tyve kommer i robåde

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

De mange tyverier af bådmotorer er tilsyneladende sat i system af kriminelle bander fra Litauen

Forleden fik bådejer Michael Lorenz stjålet en splinterny påhængsmotor til 120.000 kroner fra sin båd i Ry. Det er anden gang, familien får stjålet en dyr bådmotor. Og det er åbenbart lige meget hvor godt, man sikrer sin motor - tyvene får fingre i dem alligevel.

Michael Lorenz er meget ked af det og meget frustreret.

»Vi overvejer, om vi overhovedet vil have båd. Det tager jo hele fornøjelsen, hvis man skal gå og være bekymret. Den første motor blev stjålet i slutningen af september sidste år, og der var min båd kun fem måneder gammel,« siger han.

Sidste år oplevede 22 bådejere i Ry at få stjålet en motor og i år er der anmeldt otte tyverier af påhængsmotorer i Ry.

Landbetjent Vagn Stensig Kristensen kender godt mønsteret i tyverierne, der er svære at opklare.

»Jeg er sikker på, at det er litauiske bander, der står bag en meget stor del af bådmotortyverierne. Fremgangsmåden er meget professionel. Typisk kommer en bil med to eller tre personer på rekognoscering og udser sig egnede både, beliggenhed og adgangsforhold. Så kommer der en nat kort tid efter nogle andre personer, som stjæler en jolle eller robåd. Den bruger de til at trække den udvalgte motorbåd hen til at slæbested eller et fredeligt område, hvor der er adgangsvej i nærheden. De har batteridreven vinkelsliber og andet værktøj med, der kan frigøre påhængsmotoren i løbet af meget kort tid, også selv om den er boltet fast med stålskruer eller sikret med tyk kæde.«

Landbetjenten fortsætter:

»Vi har en formodning om, at tyvene gemmer bådmotorerne i en skov eller et andet sted, og at de så bliver hentet af en tredie bil kort tid efter. Det betyder, at det er meget svært for os at pågribe dem, for de har aldrig tyvekosterne på sig.

Han har flere gange standset litauiske biler og her lyder det typiske svar:

»Vi er bare ude at lede efter et godt sted at fiske.«

»Jeg sikrer dna og fingeraftryk, hvor jeg kan, og jeg sikrer identiteten på dem, jeg standser. Desværre har det vist sig, at nogle af dem opererer med flere forskellige identiteter. De har falske identifikationspapirer, der er meget dygtig lavet. Så når vi efter flere uger får svar på vores dna spor, viser det sig, at vedkommende er kendt under et helt andet navn. Og så er de for længst over alle bjerge,« siger han.

Vagn Stensig Kristensen håber, at politiet snart får bedre udstyr til med det samme at få svar på, om dna og fingeraftryk er kendt i databasen i stedet for at vente i ugevis.