Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Stiften er klar til de olympiske lege

Tre af dem brænder for sociale medier, den sidste brænder for hækkeløb. Til sammen giver det et perfekt grundlag for at dække OL på en ny måde. Foto: Jens Møller

Stiften er klar til de olympiske lege

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Et samarbejde mellem lokale aktører og Århus Stiftstidende munder ud i et projekt, hvor sociale medier testes som journalistisk værktøj under de olympiske lege.

Når de olympiske lege i London bliver skudt i gang den 27. juli, er det samtidig starten på en enorm mediebegivenhed. Medier verden over vil sende flere tusinde timers tv og radio, og dagligt vil skrivende journalister producere stof til trykte aviser, web og sociale medier.

De olympiske lege bliver også en del af dækningen på Århus Stiftstidende. Både i den klassiske forstand hvor sportsredaktionen vil knokle for at holde læserne opdaterede, men også på et projekt hvor formålet bliver at teste og afprøve nye journalistiske redskaber og sociale medier. Projektet er et samarbejde mellem flere institutioner i Aarhus, og Århus Stiftstidende er med som mediepartner og prøveklud.

Projektet er ledet af aktører fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX) og ACTIVE Institute i Aarhus. Det er finansieret gennem Shareplay, der et fællesskab mellem Region Midtjylland og Region Nordjylland, hvis formål er at udvikle fremtidens mediesektor.

»Det er netop dét, vores projekt handler om. Hvordan vi kan lave, og drive en forretning på, journalistik i fremtiden. Det spørgsmål vil vi udfordre. Avisens webplatform, stiften.dk, får flere undersider i perioden, hvor det stof, vi producerer under OL, vil blive publiceret, » siger Rasmus Johnsen, der er en af idémændene bag projektet og konsulent fra ACTIVE Institute.

»På et konkret plan ønsker vi at komme ud af projektet med en drejebog, så de metoder og teknologier, vi tester i London, kan implementereres på en mediearbejdsplads som Århus Stiftstidende. Desuden skal drejebogen indeholde nogle fornuftige forretningsprincipper, som mediehuset kan bruge til fremtidige begivenheder i større eller mindre målestok,« siger Rasmus Johnsen.

Ud over ham består holdet af redaktionschef Signe Damgaard Jepsen fra Århus Stiftstidene og tre onlinejournalister.

Til daglig er Signe Damgaard Jepsen ansat som redaktionschef på Århus Stiftstidende men i denne sammenhæng udesendt af DMJX. Hun har før været knyttet på projekter om journalistisk innovation.

»Det er ikke nogen hemmelighed, at den klassiske journalistik er under pres på de kendte platforme. Der er færre, der holder avis, og det enkelte individ kan producere nyheder fra den mobil, de altid har i lommen. Det betyder ikke, at færre ønsker god journalistik - det er jeg sikker på - men måderne hvorpå folk gerne vil modtage deres daglige nyheder ændres. Og det vil vi gerne eksperimentere med,« siger Signe Damgaard Jepsen.

Under dækningen vil holdet i London primært benytte sig af facebook og twitter, billedtjenesten instagram, videotjenesten youtube og lokationstjenesten foursquare.

Tre lokale atleter deltager i projektet; sejler Thorbjørn Schierup, hækkeløber Sara Slott og bokser Dennis Ceylan. De vil ved hjælp af de forskellige sociale medier tjekke ind, tage billeder og opdatere om deres færden under legene. Atleternes daglige opdateringer bliver i sammenspil med projektets journalister omsat til daglige nyheder.

»I praksis bliver det sådan, at man kan følge atleternes liv i OL-byen helt tæt. Så hvis man for eksempel interesserer sig for sejlsport, kan man på sociale medier få opdateringer fra Thorbjørn Schierup - for eksempel en pejling på hvordan han tror, dagens vejr kan få indflydelse på hans sejlads. Det kunne være et billede fra sejlernes container på havnen, hvor ingen journalister ellers har adgang, eller når Thorbjørn takker af efter en lang dag på vandet. Det giver med andre ord læserne et helt unikt indblik i atleternes liv. De får alt det, man ellers ikke har mulighed for at se og opleve,« siger Signe Damgaard Jepsen.

Projektet bliver altså et samarbejde, hvor journalisterne skal placere sig selv i nye roller. De vil ikke kun være formidlere af stoffet men også organisatorer og overvågere af de kanaler, hvorfra deres atleter og avisens læsere kan bidrage til den daglige dækning.

»I dette projekt indtager journalisterne en anderledes rolle end den klassiske. Det betyder ikke, at vi kaster den journalistisk integritet overbord ved at bruge de sociale medier og stof, der ikke er produceret af professionelle. Det skal anses som en tilføjelse til den journalistiske palette, og som et input man ikke kan få ud af et klassisk stykke journalistisk arbejde,« siger Signe Damgaard Jepsen.

Langt det meste af den journalistiske produktion fra projektet kan altså kun opleves på stiften.dk/ol, men hver dag under OL vil avisens bagside dog have en klumme fra London med små historier og tips til læserne om, hvordan de kan deltage i dækningen gennem sociale medier.