Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Ejerskab af Aarhus Lufthavn giver uro på bagsmækken i Syddjurs

Syddjurs Byråd besluttede i december sidste år, at Syddjurs Kommune skal fortsætte som medejer af Aarhus Lufthavn. Men Borgerlisten Syddjurs er yderst utilfreds med, at Syddjurs spiller en birolle i ejerskabet. Arkivfoto

Ejerskab af Aarhus Lufthavn giver uro på bagsmækken i Syddjurs

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Borgerlisten Syddjurs er utilfreds med byrådets beslutning om at indtage en miniput-rolle i et ejerskab med Aarhus Kommune som sværvægter. Borgmesteren ser både minusser og plusser.

SYDDJURS: Skatteborgerne i Syddjurs kommer til at betale dyrt for et uigennemsigtigt og meningsløst medejerskab af Aarhus Lufthavn.

Det vurderer Borgerlisten Syddjurs i kølvandet på en byrådsbeslutning om at sige ja til at være miniput i et nydesignet ejerskab af lufthavnen ved Tirstrup.

Aarhus Kommune har nu rollen som absolut dominerende ejer i et aktieselskab, hvor Syddjurs Kommune sidder på 4,99 procent af aktierne. Tidligere ejede kommunen 7,8 procent.

- Lufthavnens fremtid vil, med eller uden vor deltagelse, være nøjagtig den samme. Jeg kan da godt forstå, at Aarhus Kommune gerne vil have os med på molboagtige betingelser. Hver gang, der skal skaffes en million kroner, leverer Syddjurs og Norddjurs kommuner, uden nogen som helst indflydelse, 10 procent, understreger byrådsmedlem Peter Andersen fra Borgerlisten Syddjurs.

Endnu et år med underskud i lufthavn
Jeg kan da godt forstå, at Aarhus Kommune gerne vil have os med på molboagtige betingelser
Peter Andersen, byrådsmedlem, Syddjurs

Ingen indflydelse

Omlægningen af ejerkredsen bag Aarhus Lufthavn skete per 1. januar i år.

Den blev lavet efter et langvarigt forløb, hvor Aarhus Kommune endte med at droppe et projekt om etablering af en ny lufthavn vest for den jyske hovedstad.

Ved forvandlingen af ejerstrukturen bag Aarhus Lufthavn forlod Favrskov og Randers kommuner selskabet. Til gengæld besluttede Syddjurs og Norddjurs kommuner fortsat at indgå i driften med mindre aktieposter som løftestang. De to Djursland-kommuners andel af aktierne faldt fra sammenlagt 15,66 til 9,98 procent.

- En ting ved vi med sikkerhed. Det engagement, vi er gået om bord i, vil komme til at koste Syddjurs Kommune millionbeløb, uden at vi vil få nogen indflydelse, og uden at det vil betyde nogen forskel for lufthavnen. Det sidste er væsentligt. Jeg vil i øvrigt godt se den privatinvestor, der ville sætte penge, egne penge, i Aarhus lufthavn, på de betingelser vi er gået ind med, pointerer Peter Andersen.

En lokal arbejdsplads

Borgerlistens holdninger til Syddjurs Kommunes engagement i Aarhus Lufthavn er ikke nye for borgmester Claus Wistoft (V).

Syddjurs Kommunes førstemand forstår dele af kritikken.

- Faktuelt har Peter Andersen da ganske ret i at Syddjurs kommunes engagement kan have karakter af høflighed - hvilket også var byrådets primære baggrund for at købe 4,99 procent af aktierne tilbage, med de forpligtigelser, der kan følge. Men også fordi, det er en stor arbejdsplads lokaliseret i Syddjurs. Vi har jo den indflydelse, som et bestyrelsesmedlem giver - hvorfor vi selvfølgelig har sat en slagkraftig person ind, siger Claus Wistoft.

Syddjurs og Norddjurs Kommuner har valgt tidligere bankdirektør Ole Bak fra Djurslands Bank til lufthavnens bestyrelse.