Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Kystturismen får nye vitaminer

29ostBoeslum 1a6. Ebelttoft. Hedebølgen har ramt sommer Danmark. Men på Boeslum Strand kunne gæsterne være heldige at få en lille let brise fra havet. xxxx Foto: Annelene Petersen xxxxxx
Foto: Annelene Petersen

Kystturismen får nye vitaminer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ebeltoft bliver del af et landsdækkende projekt. Initiativet skal geare 20 feriesteder til fremtiden.

Ved udgangen af 2014 vil turisterhvervet på Syddjursland stå bedre rustet til at tiltrække nye gæster. Ebeltoft er udvalgt til at indgå i et landsdækkende projekt, hvor Videncenter for Kystturisme har øremærket 54 millioner kroner til i en toårig periode at afdække styrker og svagheder hos i alt 20 danske feriesteder.

»Arbejdet kan udbygge og understøtte de analyser, som vi allerede råder over. Initiativet vil forhåbentlig medvirke til, at turisterhvervet i Ebeltoft og omegn bliver helt bevidst om de styrker, som fremover skal tiltrække gæster. I den forbindelse ser jeg særlige muligheder på de udenlandske markeder,« siger direktør Flemming Rasmussen fra Destination Djursland, turistsamarbejdet på Djursland.

Videncenter for Kystturisme er skabt i sommeren 2012 som et partneskab i mellem blandt andet Erhvervs- og Vækstministeriet og Region Midtjylland. Centret skal bidrage til et kvalificeret og videnbaseret grundlag for beslutninger, der træffes af virksomheder og andre aktører i kystnære turistområder.

Videncentret har rejst 54 millioner kroner fra EU-regionalfonden til at dykke ned i turismen i 20 feriesteder. Ebeltoft er udvalgt som et af feriestederne, og det lokale turisterhverv får nu tilbudt et individuelt udviklingsforløb. Det skal bidrage til en markant styrkelse af turismeproduktet og den kvalitetsoplevelse, som fremover skal skabe vækst.

»Vi er klar til at indgå i arbejdet. Der er naturligvis en risiko for, at projektet ebber ud i en afdækning af allerede kendte styrker og svagheder. Men der venter som et minimum en væsentlig kvalificering af vore lokale analyser. Desuden får vi for første gang mulighed for direkte at sammenligne turistproduktet i Ebeltoft med 19 andre lokaliteter i Danmark. Det er helt unikt,« understreger Flemming Rasmussen.

Rent praktisk vil arbejdet i Ebeltoft og de øvrige feriesteder tage afsæt i et omfattende kvalitetstjek med detaljerede spørgeskemaundersøgelser og løbende sammenligninger af styrker og svagheder. Analysearbejdet kombineres med viden fra forskningsverdenen, Visit Denmarks markedsviden og konkret rådgivning.