Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Om et halvt år har alle skolebørn iPads

Arkivfoto: Henrik Ask

Om et halvt år har alle skolebørn iPads

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ny kurs. Kommunen går i aktion. Fireårig IT-satsning laves om til her og nu-projekt, så 5000 skolebørn har en iPad senest i januar.

Ved udgangen af januar næste år vil samtlige elever på Syddjurs Kommunes folkeskoler have en iPad i skoletasken. Kommunen har revideret tidsplanen for et storstilet IT-fremstød på skolerne, så alle klassetrin fra nulte til tiende i løbet af et halvt år kan benytte iPads i undervisningen. Oprindeligt skulle udleveringen strække sig over fire år.

»Vi ser ingen grund til at sidde og lurepasse. Skolerne er klar med trådløse netværk samt andet nødvendigt udstyr, og alle lærere har fået den fornødne efteruddannelse i løbet af efteråret. På den baggrund er det lykkedes at ændre den økonomiske model for projeketet, så alle elever har fået udleveret en iPad ved udgangen af januar 2013,« siger skolechef Marit Aasland fra Syddjurs Kommune.

IT-satsningen på skoleområdet koster 32 millioner kroner. Den tog fart i foråret, da lærere og pædagoger på kommunens folkeskoler fik udleveret iPads.

Det har hele tiden været planen, at de første iPads til elever skal udleveres senere i denne måned. De første 500 skolebørn med det ny udstyr bliver eleverne i fjerde til sjette klasse.

Ifølge den oprindelige plan skulle de øvrige klasser have iPads i løbet af de tre kommende kalenderår. Men løbende evalueringer samt ekstern rådgivning betyder, at kommunen har besluttet at træde hårdt på speederen.

»Lærerne efteruddannes nu. Det vil være forkert, at de først kan bruge den ny viden om to år. Det gælder om at komme i gang og drage erfaringer, mens den ny viden er helt frisk. Samtidig har vi konstateret, at skolernes tekniske parathed med netværk og andet er længere fremme end antaget,« forklarer Marit Aasland.

Alle kommunens lærere har i løbet af foråret været på kurser i såvel teknisk som pædagogisk brug af ipads. I sidste uge brugte lærerne et par dage til yderligere opkvalificering og forberedelse på fælles temadage på Marienhoffskolen i Ryomgård og Kolind Centralskole. Der blev afholdt 33 forskellige workshops.

Desuden har kommunens skoleforvaltning udarbejdet små pjecer, som afleveres til børn og forældre i forbindelse med udleveringen af iPads. Tryksagerne fortæller blandt andet om ansvarsfordelingen i forbindelse med børnenes brug af det elektroniske udstyr. Det er meningen, at Ipaden også skal bruges i hjemmet.

»Der er en utrolig lyst til at komme i gang med at bruge iPads i undervisningen. Som skolechef var jeg forberedt på en vis modstand i mod projektet, men den er udeblevet,« fortæller Marit Aasland.

Syddjurs Kommune skal udstyre 5000 skoleelever samt 500 ansatte med iPads. Desuden investerer kommunen i omkring 500 ekstra iPads, så der er en solid reservebeholdning ved nedbrud og skader på elevernes udstyr.

Halvdelen af investeringen på 32 millioner kroner står skolerne for. Resten har byrådet afsat på kommunens budgetter.

»Det bliver fantastisk spændende at komme i gang og drage erfaringer. Eksempelvis er vi usikre på levetiderne for de mange iPads,« understreger Marit Aasland.