Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


På Djursland deles man om bilen

Delebilen, som i skrivende stund lige mangler de sidste sponsorer, holder overfor Nøragers købmand.Foto: Axel Schütt

På Djursland deles man om bilen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

I Nørager, Mørke, Knebel og Feldballe har de allerede fået øjnene op for potentialet i at anskaffe en delebil til byen. Og endnu flere er på vej.

DJURSLAND: Overfor købmanden i Nørager på Norddjursland holder der for tiden fast en lille, hvid Hyundai i10.

Der er nu ikke tale om en ny investering fra købmandens side, men derimod et nyt initiativ, som skal lette hverdagen for indbyggerne i byen.

Det er nemlig en delebil, som kan bookes, når familiens bil er optaget. Ideen til at investere i en delebil til Nørager kom, da Bodil Andresen, der er initiativtager til projektet, var en tur sydpå.

- Jeg kørte forbi en lignende bil i Feldballe, hvor de i øvrigt har to biler nu, og tænkte at sådan en skulle vi da også have i Nørager, fortæller hun.

Og det har de så fået. Bilen kan bookes med kort varsel - faktisk indtil et kvarter før afgang - og når lejeprisen er betalt, er der ikke mere at bekymre sig om. Så er ting som forsikring og benzinforbrug nemlig med i prisen.

- Hvis tanken er halvt fuld, når man afleverer bilen, så tanker man den op og det beløb bliver modregnet i næste måneds regning, fortæller Niels Erik Yde, der er med i arbejdsgruppen bag delebilen sammen med Bodil Andresen.

Grønne delebiler vil på børsen for at vokse i Europa

Optimalt med halvanden bil

Delebiler er ellers et koncept, man traditionelt mest kender fra større byer.

Men faktisk giver det rigtig god mening at have en delebil i netop en by som Nørager, mener Bodil Andresen.

- Det er en nødvendighed at have mere end en bil, når man bor, hvor vi gør. Men for mange ville det være optimalt at have halvanden bil mere end to biler, siger hun.

Og netop det med at have brug for flere biler er noget, som Niels Erik Yde har prøvet.

- Da vores børn blev voksne og selv fik kørekort, overvejede vi faktisk at få bil nummer tre. Men nu, hvor børnene er flyttet hjemmefra og vi kun har en bil, kan jeg jo ikke rigtig komme nogle steder, hvis min kone er ude og køre. I de tilfælde er delebilen jo ideel, siger han.

Og noget tyder på, at det ikke kun er i Nørager, at de har fået øjnene op for fordelene ved at have en delebil i byen. I skrivende stund holder der også biler i Feldballe, Mørke og Knebel, og der skulle være biler på vej i både Ryomgård og Auning.

Kørende reklamesøjle

Bilerne kommer fra firmaet Byens Bil, som har specialiseret sig i at levere biler til netop den slags løsninger, som de nu har fået i Nørager.

På sigt er det planen, at bilen skal finansiere sig selv via udlejninger, men der har dog været brug for at skaffe lidt starthjælp i form af sponsorater fra lokale virksomheder.

- Det bliver jo en kørende reklamesøjle for sponsorerne. Men faktisk er der 2-3 af virksomhederne, der ikke har gjort det for reklamens skyld, men for at hjælpe byen, fortæller Niels Erik Yde.

Og netop derfor kan det netop lade sig gøre at have en delebil på den ordning i en by som Nørager, mener han og Bodil Andresen. Der er nemlig en helt særlig sammenhængskraft i de mindre byer, som ingen af dem er sene til at fremhæve.

- Der er ikke ret meget, vi ikke kan få lavet her i byen, siger Niels Erik Yde med et smil, og fremhæver for eksempel den velfungerende borgerforening og boldklubben.

Derudover har byen selv sørget for at få udvidet forsamlingshuset, købt den gamle skole og omdannet den til børnehave, og så hjalp byen også med at få købmanden på benene igen. Og selvom delebilen måske ikke er hele løsningen på udfordringen med transporten, så er det endnu en brik i puslespillet, mener Bodil Andresen.

- Den er noget af det, der kan få hverdagen til at fungere her i byen, og fordi det er et fælles projekt kan det også være med til at styrke sammenholdet endnu mere, siger hun.

Bilen er relativt ny i Nørager, og derfor har der heller ikke været det store run på bookingerne endnu. Men det havde Niels Erik Yde og Bodil Andresen forudset.

- Der er nogle få, der har lejet indtil nu. Men det er helt normalt, det skal også lige have fat, siger hun.

Virksomheder, der vil sponsorere en del af bilen, kan betale fra 2.500 kroner til 30.000 kroner afhængigt af reklamens størrelse og placering på bilen, og med i prisen er også et virksomhedsabonnement, som gør at den lille Hyundai kan bruges som ekstra firmabil.

Der følger nemlig et firma-abonnement med i prisen. For private koster det 300 kroner at blive medlem af Byens Bil. Det giver adgang til alle firmaets biler, så man kan booke biler i hele landet. I Nørager er bilen som nævnt allerede på plads og klar til at køre Djursland tyndt, men der mangler lidt, før den helt kan kalde sig selv en kørende reklamesøjle.

- Vi mangler lige de sidste sponsorater, men dem skal vi nok få, fortæller Bodil Andresen.

Bilen i Nørager - og dem i Knebel, Feldballe og Mørke - kan bookes via byensbil.dk, hvor man også kan læse mere om ordningen.