Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Ryomgaard Realskole satser internationalt

I 11 dage var 10. klasse fra Ryomgaard Realskole i Vietnam, som spiller godt sammen med skolens internationale profil. Foto: Privat

Ryomgaard Realskole satser internationalt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ryomgaard Realskoles mangeårige internationale profil er blevet opkvalificeret for de nuværende elever i 10. klasse. De er lige hjemvendt fra et rejeprojekt til Vietnam, hvor de har lært meget andet, end de ville i et klasselokale.

RYOMGAARD: Til hverdag sidder de ni elever, der går i 10. klasse på Ryomgaard Realskole, i et ganske almindeligt klasselokale. Men i slutningen af februar blev undervisningslokalet skiftet ud med 11 dages kulturchok i Vietnam.

Både trafikken, opmærksomheden på deres lyse hud og hår samt mængden af affald på gaderne var nogle af de ting, der kom bag på eleverne.

De har i løbet af efteråret haft travlt med at samle penge ind til turen, hvor de både har hængt plakater op for Rosenholm Slot, haft en bod til et julemarked, lavet vietnamesisk mad i skolens kantine og ageret p-vagter.

Der har været en del forberedelse til projektet, hvilket også er en af de ting, som de fra skolens side ønsker.

- Det handler i høj grad om livsmestring og robusthed, når elever forbereder sig til et projekt som dette. Her skal de være rustet til projektet, så de kommer succesfuldt ud på den anden side. En tur til Vietnam er langt væk, og mor og far er ikke i nærheden, siger Janus Laier, der er skoleleder på Ryomgaard Realskole.

Nyskabelse og tradition på Ryomgaard Realskole
Der er uden tvivl kommet en masse faglig viden ind hos eleverne. Det er alt fra omregning af valuta og afstande til tidszoner og sprog. Desuden er der også den faglighed, som de har fået gennem oplevelserne. Det er ikke noget, vi kan sidde og undervise i i et klasselokale.
Stine Lauth, klasselærer for 10. klasse

Rejseprojekt blev afgørende

De to klasselærere til 10. klasse har også kunnet mærke, at klassen har fået noget ud af rejsen.

- De er blevet udsat for at være trætte og sultne og er blevet stillet over for nogle ting, der er så anderledes, end hvad de er vant til. Som klasse har de fået nogle fantastiske oplevelser og en forståelse for, hvilket land, Vietnam er, siger Stine Lauth, der er klasselærer.

Eleverne føler også, at de er blevet styrket som klasse og har fået overskredet nogle af deres grænser.

- Turen har givet os rejseerfaring, og vi har lært meget om os selv, og hvor anderledes et land kan være. Det har helt sikkert givet mig lyst til at rejse mere og opleve flere dele af verden, siger Oline Buhl Blæsild, der var en af de otte elever, som var med i Vietnam.

For May Bjørn blev rejseprojektet også en af de ting, der gjorde, at hun endte med at vælge Ryomgaard Realskole.

- Jeg synes, rejseprojektet lød rigtig spændende, og det påvirkede helt sikkert mit valg, da jeg skulle vælge 10. klasse, siger May Bjørn.

Efter hjemkomsten skal eleverne skrive artikler om Vietnam og desuden holde foredrag for resten af skolen om deres oplevelser.

- Der er uden tvivl kommet en masse faglig viden ind hos eleverne. Det er alt fra omregning af valuta og afstande til tidszoner og sprog. Desuden er der også den faglighed, som de har fået gennem oplevelserne. Det er ikke noget, vi kan sidde og undervise i i et klasselokale, siger lærer Stine Lauth.

Internationalt gennem klassetrin

På skolen forsøger de at få den internationale profil til at være et gennemgående tema op gennem klassetrinene.

Det første store projekt er for 5.-6. klasse, som har fokus på Skandinavien og Norden. Her skal skolens godt 60 elever fra 5. og 6. klasse en uge til Island i maj måned, hvor de ligesom eleverne i 10.ende klasse selv har været ved at samle penge ind.

Desuden er der en tur i 8. klasse, hvor der er fokus på Europa, og det sidste nyankomne projekt er for eleverne i 10.ende klasse, som fokuserer på den globale verden.

- Tanken med den internationale profil er, at vi ved hjælp af rejser, projekter og faglighed, der bliver lagt ind i skemaet, får åbnet verden for eleverne, siger skoleleder Janus Laier.

Der blev givet meget opmærksomhed til de lyshårede piger i klassen, som de ikke før har været vant til. Foto: Privat