Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Strid lammer kommunens borgervenlige IT

debat kunstuddannelse lukker lukkes delete digital kunst nex

Strid lammer kommunens borgervenlige IT

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Syddjurs Kommune er raget uklar med den mangeårige IT-leverandør Assemble i arbejdet med ny hjemmeside.

Borgerne må indtil videre leve med, at kommunen pludselig har lukket for adgangen til i tusindvis af åbne sager, hvor man helt uden at belemre de kommunale medarbejdere med anmodninger om aktindsigt har kunnet studere indholdet hjemme ved computeren. Den populære kommunale service, der hed NemIndsigt er blevet nedlagt.

Det samme er offentlighedens adgang til på sidelinjen at følge med i, hvilke breve og mails, der ryger ud og ind af de kommunale sager, der per definition er offentligt tilgængelig. Kommunen offentliggør indtil videre nemlig heller ikke længere den daglige postliste.

Årsagen er, at Syddjurs Kommune er raget uklar med den mangeårige samarbejdspartner bag bl.a. de to serviceses, firmaet Assemble.

Kommunens kontrakt med firmaet udløber på søndag 1. juli, og da parterne ikke har kunnet enes om en overgangsordning, så må Syddjurs Kommune øjeblikkelig stoppe med at bruge de to produkter.

Borgere, der nu går ind på kommunens hjemmeside, vil slet ikke kunne genkende hverken designet eller den måde, man nu skal manøvrere rundt på.

Indtil avisen henvendte sig, ledte man forgæves efter forklaringer på, hvorfor de populære genveje til »offentlighed i forvaltningen« er forsvundet.

»Det kan da godt være, at vi skal gøre noget mere ud at forklare borgerne, hvad det er for nogle ændringer, der er sket«, erkender kommunens kommunikationskonsulent Ole Bjarke Nielsen.

Få timer efter havde han »smidt en knap« på hjemmesiden, hvor man fik besked.

Han er projektleder på at finde nye løsninger sammen en anden kommunal medarbejder Jon Badstue fra IT-afdelingen.

»Men vi har haft rigtigt meget andet at rode med, og vi har i hvert fald ikke haft til hensigt at skjule, at de her serviceses forsvinder. Signalet fra ledelsen har også hele tiden været, at vi skulle være åbne omkring situationen«, forklarer kommunikationskonsulenten.