Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Togstationer på Djursland bliver næppe klar til letbanen

I Aarhus har letbanetog allerede kørt de første prøveture. På Djursland kæmper kommunerne for, at en stribe moderniseringer og ombygninger af de kommende letbanestationer kan sættes i gang. Projekterne mangler afgørende tilladelser fra Aarhus Letbane og BaneDanmark. Arkivfoto: Jens Thaysen

Togstationer på Djursland bliver næppe klar til letbanen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kommuner står på spring for at sætte gang i moderniseringer af bygningerne. Men de afgørende tilladelser fra Aarhus Letbane og BaneDanmark mangler. Borgmestre er frustrerede over situationen.

DJURSLAND: De planlagte moderniseringer af stationsbygningerne langs jernbanesporene på Djursland til den ny letbane har ramt en stopklods.

Både Syddjurs og Norddjurs kommune har knoklet for at investere stort i bygningerne før åbningen af letbanen i oktober i år. Men nu kan de ikke komme videre på grund af en manglende overenskomst mellem Aarhus Letbane og DSB om den videre drift af stationerne.

- Den måde, som letbaneselskabet behandler Djursland på, er ikke i orden. En stor del af de ting, som kommunerne har arbejdet på gennem lang tid bliver bremset på den her måde. Og vi mangler nogle gode forklaringer på, hvorfor det er sådan. Der er brug for, at letbaneselskabet forklarer os, hvad de har gang i, siger borgmester Jan Petersen (S) fra Norddjurs Kommune.

Efter misforståelse: Fortsat usikkert hvornår letbanen kommer til at køre
Aarhus Letbane
Letbanesamarbejdet består af kommunerne Aarhus, Favrskov, Norddjurs, Syddjurs, Odder, Randers, Silkeborg, Skanderborg og Region Midtjylland og Midttrafik. Letbanen skal åbne 12. oktober i år.

Første etape af Letbanen bliver i cirka 110 kilometer lang. Den nye strækning fra Aarhus H til Lystrup består af 12 kilometer nye letbanespor. Grenaabanen, som løber fra Aarhus H, udgør cirka 70 kilometer. Odderbanen udgør knap 30 kilometer.

Letbanen får i alt 49 stationer. Grenaabanens og Odderbanens nuværende stationer bevares og hertil kommer 17 stationer på den nye strækning. Derudover er der planlagt nye standsningssteder i Thorsager og Hessel på Djursland.

På Djursland er der planlagt ombygninger og moderniseringer af togstationerne. Det skal være eksempelvis ny overfladebelægning, nye ventefaciliteter, pendlerparkering, ny beplantning, ny belysning og gratis WiFi.

Afgørende godkendelser

De seneste par år har politikerne i de to Djursland-kommuner arbejdet for at byde Aarhus Letbane velkommen med moderniserede og ombyggede stationsbygninger.

Der er planlagt investeringer i stationerne i Hornslet, Mørke, Thorsager, Ryomgård, Kolind, Trustrup og Grenaa for omkring 20 millioner kroner. Målet er, at de opdaterede stationer står klar til Aarhus Letbanes åbning i oktober. Derfor er kommunerne klar til at sætte entreprenørmaskiner og håndværkere i gang.

Projekterne kræver imidlertid sikkerhedsgodkendelser fra Aarhus Letbane og BaneDanmark. Dem vil de to instanser ikke give, idet DSB og Aarhus Letbane stadig forhandler om den videre drift af stationerne.

Aarhus Letbane har meddelt, at det ikke kan forventes, at aftalen mellem DSB og Aarhus Letbane underskrives på denne side af sommerferien. Derefter venter selve udarbejdelsen af sikkerhedsgodkendelser, og den tager mindst fire uger.

- Vi er hamrende trætte af situationen. Vi står i startblokken og er klar efter et langvarigt forberedelsesarbejde. Det er ikke tilfredsstillende. Der skal findes en løsning, så vi kan komme i gang, forklarer borgmester Claus Wistoft (V), Syddjurs Kommune.

Møde på tirsdag

De to borgmestre på Djursland skal tirsdag i næste uge mødes med Aarhus Letbanes ledelse.

Ifølge borgmester Jan Petersen skal der blandt andet ses nærmere på dialogen mellem letbaneledelsen og kommunerne.

- Jeg forstår ikke, at man tre måneder før sommerferien kan melde ud, at man ikke kan nå at blive enige om tingene før efter sommerferien. Det er bare at holde nogle møder. Det kan vi andre finde ud, men vi får ikke vores løn for at løse problemerne med letbanen. Det er deres opgave, understreger han.

I Syddjurs og Norddjurs har de to kommuners udvalg for natur og teknik del i det daglige politiske for arbejdet med at forbedre stationsbygningerne langs letbanen.

- Det er som om, at letbanen ikke har tid til at tage sig af opgaverne på Djursland. Der mangler en politisk chef, som dagligt vil kunne holde øje med og banke letbaneselskabet oven i hovedet for at få dem til at se det store billede, vurderer formand Jens Meilvang (LA) fra Norddjurs.