Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Forskere har ny teori om forsvundet malaysisk fly


Forskere har ny teori om forsvundet malaysisk fly

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det er mest sandsynligt, at MH370 ligger nord for den vigtigste af søgezonerne, siger australske forskere.

Mere end tre år efter et malaysisk passagerfly med 239 om bord forsvandt, er der nye antagelser om, at flyvraget kan befinde sig uden for det senest afsøgte område.

Det er mest sandsynligt, at MH370 ligger nord for den vigtigste af søgezonerne siger den australske forsker David Griffon fra Australiens Videnskabelige og Erhvervsmæssige Forskningsorganisation til BBC.

Eftersøgningen efter flyet i Det Indiske Ocean blev afbrudt i januar.

Området, som blev undersøgt, var blevet udpeget af eksperter, som baserede deres antagelser og beregninger på blandt andet satellitfotos og flyets brændstofsmængde.

Men der blev ikke fundet spor efter flyet i det enorme havområde. Derimod er der fundet dele fra flyet andre steder - blandt andet på øen Réunion, hvor en form for vingeklap fra flyet er flydt i land.

I den nye rapport er det blandt andet blevet undersøgt, hvordan en sådan flaperon fra en Boeing 777, som ligner vragdelen, agerer på strøm og vind.

- Det virker nu helt forståeligt, at den skulle flyde i land på Réunion, siger Griffon og henviser til, at nye data og nye analyser tyder på, at vraget ligger i et ikkeundersøgt område.

- Vi kan ikke være helt sikre, men vores beviser peger den vej, siger han.

Den 8. marts 2014 var Malaysia Airlines flight MH370 på vej fra Kuala Lumpur til Beijing. Om bord var der omkring 240 personer, heraf 153 kinesiske statsborgere.

Knap en time inde i flyvningen blev flyets kommunikationsudstyr sat ud af kraft eller slukket. Derefter skal flyet have foretaget et u-sving og have fortsat flyvningen i op til otte timer ud over Det Indiske Ocean.

Flere uger senere opfangede eftersøgningsfartøjer signaler, der blev antaget at komme fra MH370's sorte bokse. Kort efter holdt signalerne op - formentligt fordi batterierne var brugt op.

Der er siden sat spørgsmålstegn ved, om signalerne virkelig var der.