Med forkærlighed til Aarhus: Det uønskede barn har taget teten

Det naturlige omdrejningspunkt på redaktionen på Århus Stiftstidende er Stiften.dk. Foto: Jens Thaysen

Med forkærlighed til Aarhus: Det uønskede barn har taget teten

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ny teknologi har skabt en ny medievirkelighed. Journalistikken er blevet digital og læses globalt. Vi sigter efter at ramme en moderne århusiansk medieforbruger, der lever livet med en kærlighed til Aarhus i stort og småt, men samtidig er nysgerrig på verden.

Århus Stiftstidendes digitale fødsel var mildest talt famlende. Da hjemmesiden stiften.dk så dagens lys i 1998, var det ikke, fordi der var nogen, der havde fået en åbenbaring. Det var ikke den opdagelsesrejsendes iver efter at opdage nyt land, som fødte Århus Stiftstidende på internettet. Det var mere en fornemmelse af en slags påtvungen nødvendighed.

Sådan en hjemmeside, bliver vi da vist nødt til også at have
- og det fik avisen så.

Hvilke historier, der optager læserne, følges minut for minut på redaktionen. Data er at betragte som en levende feedback fra læserne, som giver en pejling af, hvad der rager og rører læserne på Stiften.dk. Hvis en god artikel ikke bliver læst, er en bedre overskrift typisk den hurtigste vej til at nå flere læsere. Vi har klare regler om, at vi aldrig bruger clickbait. En overskrift skal altid være tro mod det indhold, der møder læserne. At bryde den kontrakt, er vi overbeviste om, ikke kan betale sig, hverken på den korte eller lange bane.
Hvilke historier, der optager læserne, følges minut for minut på redaktionen. Data er at betragte som en levende feedback fra læserne, som giver en pejling af, hvad der rager og rører læserne på Stiften.dk. Hvis en god artikel ikke bliver læst, er en bedre overskrift typisk den hurtigste vej til at nå flere læsere. Vi har klare regler om, at vi aldrig bruger clickbait. En overskrift skal altid være tro mod det indhold, der møder læserne. At bryde den kontrakt, er vi overbeviste om, ikke kan betale sig, hverken på den korte eller lange bane.

Den journalistiske revolution

Den lidt vaklende skabelsesberetning kan de fleste traditionelle medier nikke genkendende til, når det gælder det digitale.

Det, der i første omgang blev opfattet som startskuddet til en teknisk evolution, men som i løbet af ganske få år forvandlede sig til en journalistisk revolution, skete i langt de fleste mediehuse mere eller mindre halvhjertet og ubevidst. Her 21 år efter er der intet halvhjertet eller tilfældigt over Århus Stiftstidendes digitale liv, som det folder sig ud på stiften.dk og et hav af sociale medier.

Stiften.dk er i tale og handling det naturlige omdrejningspunkt for, hvordan arbejdet tilrettelægges på redaktionen på Banegårdspladsen i dag.

Hvor hjemmesiden tidligere var et appendiks til avisen, som artiklerne fra den printede udgave af Århus Stiftstidende så at sige blev "hældt over på", så er stiften.dk i dag Århus Stiftstidendes primære nyhedsplatform. Det er herfra, det bedste fra døgnets nyhedsstrøm håndplukkes og efterfølgende præsenteres i sammenhæng i den trykte avis. På den måde supplerer papiravis og den digitale nyhedsstrøm hinanden på en ny måde.

Århus Stiftstidendes redaktion i det centrale Aarhus med udsigt til Banegårdspladsen og Aarhus Rådhus til den ene side og her facaden ud mod Bruuns Bro og med udsigt til Frederiksbroen og det inderste af banelegemet. Bygningen er tegnet af en Aarhus' store arkitekter Johannes Exner. Foto: Kim Haugaard
Århus Stiftstidendes redaktion i det centrale Aarhus med udsigt til Banegårdspladsen og Aarhus Rådhus til den ene side og her facaden ud mod Bruuns Bro og med udsigt til Frederiksbroen og det inderste af banelegemet. Bygningen er tegnet af en Aarhus' store arkitekter Johannes Exner. Foto: Kim Haugaard

Danmarks duks

For bare fem år siden var stiften.dk et lukket land for ikke-betalende læsere.

Et strategisk fejlslagent eksperiment, dikteret fra Berlingske i København, betød, at alle nyheder i et misforstået hensyn til printavisen blev gemt bag en betalingsmur. Det gjorde det ufatteligt nemt for nyheds-konkurrenterne i Aarhus og Østjylland at trække i den digitale førertrøje - på en lidt billig baggrund. Det selvdestruktive eksperiment, der var ude af takt med den digitale virkelighed, blev heldigvis lagt i graven. Men det gælder ikke avisen og stiften.dk.

Måned efter måned de seneste tre år har stiften.dk oplevet en eksplosiv vækst.

Århus Stiftstidendes digitale nyheder er da også hele Danmarks duks i den seneste rapport fra Kulturstyrelsen fra 2018. Stiften.dk har med en stigning i den digitale trafik på 59 procent haft den mest markante stigning af alle lokale og regionale dagblade i Danmark. Det er sket, samtidig med at avisens profil er blevet skærpet til at være en moderne metropol-avis, der ser verden fra Aarhus og ud. Det er også en udvikling, der er hjulpet godt på vej af en ny digital medievirkelighed.

Aarhus og verden uden for Ringgaden

Aarhus er verdens centrum for Århus Stiftstidende. Avisens eksistensberettigelse og dna er dyrkelsen af det, som rager og rører i Aarhus. Men der er kommet nye perspektiver på dét at være et lokalt medie anno 2019, som også har forplantet sig på Århus Stiftstidende.

Aarhus er mere end nogensinde under påvirkning af både nationale og globale strømninger. Om det gælder kunst og kultur, byudvikling og infrastruktur, miljø og politik eller noget helt fjerde, så begrænser livet i Aarhus sig ikke til, hvad der sker inden for Ringgaden.

Som indfødt eller andengenerations-århusianer interesserer man sig for andet og mere end letbanen, festugen og AGF. Derfor er det også helt naturligt, at man i den trykte avis og på stiften.dk kan blive opdateret og klogere på de vigtigste nyheder og større sammenhænge, der ikke kun udspringer fra Aarhus. Verden udenfor er også vigtig og kan direkte eller indirekte have indflydelse på livet som århusianer.

Digitale nyheder har øget hastigheden, hvormed nyheder bliver spredt. Det betyder også, at verden er blevet mindre, fordi en vigtig nyhed med perspektiv fra Fyn, Falster eller Frankrig ubesværet når frem til nysgerrige læsere i Aarhus. Det ændrer aldrig nogensinde på, at hvis AGF igen en dag vinder en pokal, og når letbanen til Grenaa på et tidspunkt åbner - begge begivenheder noget læsere i Aarhus og på Djursland vil opleve som grove forsinkelser - så vil det være nyheder, som overskygger alt andet. Sådan skal det være.

Men samtidig med at forkærligheden til Aarhus kommer i første række, skal nyhedsbilledet på Århus Stiftstidende samtidig være et vindue til verden.

At det er en god idé, bekræfter de data og den feedback, læserne sender tilbage til redaktionen. Både Avisen Danmark, som på kort tid er blevet en integreret del af Århus Stiftstidende, og nyheder på stiften.dk om satspuljemidler, Brexit eller Scandinavian Star tilbyder en nyhedsdækning, som er i øjenhøjde med en moderne århusiansk medieforbruger, der lever livet med en kærlighed til Aarhus i stort og småt, men samtidig er nysgerrig på verden.

Vidste du? Om fordele som abonnent
Som abonnent af Århus Stiftstidende:
  • kan du læse alle nyheder, protrætter, analyser og baggrunde på stiften.dk.
  • har du ubegrænset adgang til Århus Stiftstidende som e-avis.
  • kan du søge digitalt i avisens fulde arkiv 225 år tilbage.
  • kan du få et forspring og læse morgendagens avis digitalt som e-avis kort før midnat.
  • har du eksklusivt gratis adgang til den anmelderroste bogserie "100 Danmarkshistorier" som e-bog eller lydbog.
  • er du automatisk medlem af fordelsklubben Klub Østjylland, der byder på en lang række oplevelser og giver gode rabatter og særtilbud på produkter og arrangementer.

Data viser vej

Vi lever i en digital tid, hvor data fylder mere og mere. På godt og ondt.

På den ene side kan vi som borgere godt føle os overvåget, på den anden side nyder vi godt af en lang række fordele, som den ny teknologi fører med sig.

På Århus Stiftstidende er vi bevidste om historien, men omfavner grundlæggende fremtiden og tror på, at udviklingen bringer nye spændende muligheder med sig. Således også med data.

Data spiller en central rolle på Århus Stiftstidende. Data er på kort tid blevet et kompas, som det giver rigtig god mening at støtte sig til - ikke blindt, men vejledende.

Tidligere var det læserundersøgelser, man kunne tilføre som det ekstra element til den journalistiske dømmekraft. Men læserundersøgelser har den svaghed, at de læner sig op ad, hvad folk kan huske, eller hvad folk gerne vil huske.

Data giver et mere retvisende billede af, hvilke artikler der rent faktisk bliver læst og engagerer. Det er en stor hjælp til løbende at udvikle journalistiske formater og forfølge de emner, som er dem, der i virkeligheden optager læserne. Brugt med omtanke er data et værdifuldt redskab, som styrker relationen mellem den enkelte journalist og læserne. Det er endnu et perspektiv på den digitale udvikling, som har været med til at revolutionere journalistikken. Som læser bliver man hørt og inddraget meget mere, end man kan forestille sig.

Med sine 225 år på bagen er udviklingen på Århus Stiftstidende de seneste godt 20 år gået ufatteligt stærkt.

Man kan næsten kun blive svimmel ved tanken om, hvordan kærligheden til Aarhus og århusianerne kommer til udtryk i Århus Stiftstidende og på stiften.dk om 20 eller 225 år. Lige nu befinder vi os et helt utroligt spændende sted i avisens og byens historie, hvor vi stolt ser tilbage og forventningsfulde går fremtiden i møde.

Stiften.dk's brugere
Stiften.dk var i kontakt med over 6 millioner brugere i 2018.
Der har i 2018 været flere end 60 millioner sidevisninger på Stiften.dk svarende til 5 millioner i gennemsnit per måned.

Der var flere kvinder end mænd, som læste nyheder på Stiften.dk i 2018 - 54,3 procent kvinder mod 45,7 procent mænd.

Brugerne på Stiften.dk har en meget jævn spredning i aldersfordelingen:
  • 18-24: 7,5 procent
  • 25-34 år: 20,2 procent
  • 35-44 år: 21,6 procent
  • 45-54 år: 22,2 procent
  • 55-64 år: 16,4 procent
  • 65+: 12,1 procent

Kilde: Google Analytics

Med forkærlighed til Aarhus: Det uønskede barn har taget teten

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.