Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Danseteater er som et middagsselskab


Danseteater er som et middagsselskab

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Nønne Mai Svalholm,
koreograf og kunstnerisk leder i Svalholm Dans
Kim Haugaard
Blog. 

Når jeg vil skabe en ny forestilling, foregår det lidt på sammen måde, som når du inviterer gæster til middag. Du har en idé, om hvad du vil lave, som er en kombination af lyst, konkrete visuelle billeder, forskellige sanseoplevelser, følelser og erfaringer, som du vil trække på i planlægningen og tilberedningen af middagen.

Du har et tydeligt mål med middagen, som er at mødes med udvalgte mennesker over denne middag, for at dele en oplevelse med dem. Oplevelsen indeholder også, at du og dine gæster deler og udveksler sanseindtryk, tanker, idéer, meninger og følelser undervejs.

Når jeg er kommet dertil i mine forberedelser med en ny forestilling, er vision og idé defineret, og jeg har valgt det tema, som jeg vil skabe forestillingen over. Imens du vælger en dato, inviterer dine gæster, og planlægger processen i store træk, laver jeg en aftale med et teater, aftaler en premieredato, og hvor mange gange forestillingen skal opføres.

Tiden er kommet til, at du skal i supermarkedet og udvælge de bedste råvarer, de rigtige grøntsager, det lækreste kød og fortsætte processen i dit køkken, hvor råvarerne skal tilberedes i den rigtige rækkefølge.

Her begynder den del af processen, som jeg holder mest af, hvor jeg sammen med de udvalgte performere skal afprøve, udvikle og skabe forestillingen.

Imens du står i dit køkken, så arbejder jeg i prøvestudiet, som er et lokale med specialbygget gulv som fjedrer let, hvor der ligger dansevinyl på gulvet - en slags linoleum, som er specielt udviklet til eksperimenterende scenekunst, dans og performance, hvor performerne ofte har bare fødder.

Det er denne del af mit arbejde som er den mest fysisk krævende, og hvor mine idéer undersøges, forkastes eller udvikles til bevægelse og materiale med kvalitet, på samme måde som du vasker, renser, piller, skræller, tilskærer, koger, damper og steger dine råvarer, til de er klar til at møde de øvrige råvarer.

Det er aldrig svært at få idéer, udfordringen ligger altid i at sortere den store mængde af ikke-brugbare idéer fra. Det sker typisk over en intens periode på 3-5 måneder med meget lange dage, hvor jeg og performerne arbejder os igennem store mængder af idéer, som omdannes til øvelser og bevægelser, som udsættes for forskellige former for manipulation, obstruktion og intention - f.eks. skiftende hastighed, gentagelse, retning i rummet, stemninger og følelser.

Det er min vigtigste opgave at formidle visionen til de medvirkende og at kommunikere, udfordre og motivere dem i arbejdet, til trods for ømme muskler, stive og brugte kroppe, blå mærker, brændemærker, eventuelle skader og helt almindelig træthed.

Det er vigtigt, at de forstår arbejdsmetoden, og at de oplever, at de i takt med at forestillingen vokser frem, også udvikler deres talent og kan gøre materialet til deres eget. I sidste ende er det dem, der formidler min vision og mit kunstneriske udtryk via deres sind, sansninger og kroppe. Det kræver ansvar og tillid lidt ud over det sædvanlige.

Nu står din middag dampende varm og velduftende på bordet, og dine gæster sætter sig til bords, og kaster sig over dine anstrengelser.

Mit publikum oplever på sammen måde som dine gæster, men venter med at dele deres oplevelser med mig til efter forestillingen er forbi. Jeg afholder altid en uhøjtidelig artist talk efter hver forestilling, hvor publikum kan spørge til eller kommentere på deres oplevelse, og hvor de medvirkende og jeg svarer på spørgsmål.

Mit yndlings publikum er dem, der ser forestillinger med et åbent sind, uden faglige forudsætninger, blot væbnet med nysgerrighed og deres egne erfaringer og fagligheder i bagagen.

Opslugt af arbejde