Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Fremtidens bilproducent laver ikke biler, men designer af total-oplevelsen


Fremtidens bilproducent laver ikke biler, men designer af total-oplevelsen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Preben Mejer,
IT Ekspert, Digital Fremtidsforsker, RadrLab
Billede
Blog. 

En kanonfed ferie-rundtur i Frankrig er slut. Vi var så heldige, at nogle venlige mennesker havde stillet den splinternye Alfa Romeo Stelvio til rådighed for os.

Alfaen gav mig anledning til at tænke lidt over, hvad en bil egentlig er for en ting, nu og i fremtiden. Alfaen er nok en af de bedste biler jeg har kørt i, og den oser af Alfa-sjæl, selvom den er spækket med elektronik.

Historien om Alfa er intakt, og man kunne godt føle sig fristet til at købe sådan en. Nøglen til Alfa-successen er sjæl/DNA og design. Og netop design er den røde tråd i det der sker med biler nu. 

Flot design præger også vores to biler herhjemme, nemlig en fed lille Mini Cooper S til småture, og en Tesla til de længere udflugter. 

Men design er også service-design og ikke bare design af hardware. Vores Mini udviklede for nogen tid siden en defekt i centralnervesystemet - eller låsesystemet.

Det mindede mig om vores kære Gamle Saab, der pludselig og uden varsel begyndte at køre vinduerne op og ned. Det var ved at koste mig venstre arm på et fransk motorvejsbetalingssted, og Minien begyndte at få de samme tendenser.

Ud til BMW og ind igennem de flotte salgslokaler med masser af sælgere til en underbemandet, venlig, men vildt stresset serviceafdeling for Mini. Opgivende tog de imod bilen og fixede, hvad der var galt. Der var ikke meget serviceprioritering her rent bemandingsmæssigt.

Services er noget, der designes, og det er det, der giver kunden total-oplevelsen. BMW er stadig bare hardwaresælgere. 

Design er også IT og software, der får det hele til at gå op i en højere enhed. Teslaen er en omkringkørende gadget - en iPhone på hjul. Software design, brugervenlighed, konstant opdatering og uventede og positive overraskelser, når der har været en opdatering, bilen kan pludseligt noget nyt, såsom automatisk parkering.

Vores Tesla havde også en helt anden overraskelse oppe i ærmet. Med tæerne i vand nede i Frankrig kunne jeg se i den medfølgende app på min iPad, at Tesla'en holdt hjemme på parkeringspladsen i Billund og holdt en lille fest rent strømmæssigt. Den burde være i dvale, men sådan som den brugte strøm kunne jeg regne ud, at vi kom hjem til en flad Tesla.

Fra Frankrig rekvirerede jeg Tesla support. De kunne ikke forstå, hvad der var sket. Men i lufthavnen blev vi mødt af en af de mest servicemindede mekanikere, jeg har været i kontakt med.

Tesla's forlængede arm hedder Ejnar og kommer fra Dansk Autohjælp / SOS International. Effektivt og hjælpsomt fik vi bilen til superlader, og vi var hjemme med opladet bil kun 45 minutter forsinket - imponerende.

Og undervejs ringede Tesla - "How was your flight Mr Mejer". De ville høre, om der var styr på det. Og det var der I den grad. Imponerende service og imponerende historie. Funderet i software og services, med flot hardware omkring. 

I virkeligheden er det ikke spor forskelligt fra din smartphone, tablet eller PC. Og derfor vil biler og bilproducenter ændre sig.

Microsoft har her på det seneste haft stor succes med deres Surface Pro - en innovativ hybrid tablet/PC. Jeg sidder og skriver på sådan en lige nu. Microsoft er en software virksomhed, og de laver ikke hardware - de har designet produktet, og en kontraktproducent, der hedder Pegatron, klarer resten.

Apple laver heller ikke iPhones, det gør et rædselsfuldt firma, der hedder Foxcon. De laver alle vores iPhones på fabrikker, hvor underbetalte arbejdere lever som dyr - men det er en anden historie. Apple og Microsoft udvikler produktet, brander det, og skaber services omkring det.

Sådan tror jeg også fremtiden i stigende omfang ser ud for biler, en udvikling der er hjulpet på vej af skiftet til el-biler. Der er 45 pct færre dele i en el-bil. Den består af et batteri og nogle el-motorer. Tesla har i dag egne fabrikker, men på sigt er der ingen grund til, at produktionen altid skal foregå internt.

Min næste bil bliver en ny spændende el-bil fra Jaguar - den hedder Jaguar i-Pace, og den kommer i 2018. i-Pace er designet af Jaguar, men den produceres af et canadisk firma, der hedder Magna. Magna er kontraktproducent, ligesom Microsofts leverandør Pegatron. Jaguar har designet, brandet og sælger bilen, og skaber services omkring den, men de producerer den ikke.

Bilfremtiden tilhører dem, der forstår at skabe en spændende historie og et totalt sammenhængende flot designkoncept på tværs af hardware, software og services. Fuldstændig ligesom i IT-branchen med Apple og de andre. Sådan er bilbranchens fremtid. Det er slut med Henry Fords samlebånd og rygende skorstene. Samlebåndene er outsourcede, og de er på små og decentrale satellitfabrikker. Og skorstenene ryger ikke mere.

 

 

Salling Rooftop Gardens og fremtidens Conversational Commerce