Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Hvad er slik?


Hvad er slik?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Anette Schneiber
Ph.D., psykolog, Ernæring og Sundhed, VIA UC
Billede
Blog. 

Forældre til mindre børn finder ofte sig selv involveret i samtaler om slik - det kan for eksempel være på forældremøder, hvor klassens politik i forhold til fødselsdage eller medbragt slik skal diskuteres, eller når børnene skal passes hos bedsteforældrene, til hvem der skal gives retningslinjer for, hvad børnene må fodres med i hvilken alder.

Sådanne samtaler kan imidlertid kompliceres af, at kategorien "slik" ikke har en officiel definition - folk lægger forskellig vægt på karakteristika som den søde smag, sukkerindholdet, opfattet grad af usundhed, og de begivenheder eller situationer, hvori varen forbruges, når slik skal kategoriseres i forhold til for eksempel "snacks" eller "mad". Det betyder, at vi ikke kan være sikre på, at vi taler om det samme, når vi for eksempel aftaler, at lille Ejnar ikke skal have slik hos Mormor, eller når forældrene bliver enige om, at børnene ikke skal have slik med i madpakken. Hvad tænker klassens forskellige forældre, eller Ejnars mor og Ejnars mormor, om for eksempel Kinder Mælkesnitte, frugtstænger, økologisk dadelkonfekt uden tilsat sukker, biodynamiske tranebær med rørsukker eller Mariekiks: slik eller ikke-slik?

Cravings kan modstås - men det kan være svært
Én måde at løse problemet med forskellige slik-definitioner på kan være at tale om, hvad der er det aktuelle formål med at ville reducere slikindtaget.

Én måde at løse problemet med forskellige slik-definitioner på kan være at tale om, hvad der er det aktuelle formål med at ville reducere slikindtaget: hvad er det, vi hver især gerne vil opnå ved at skrue ned for slikforbruget - hvorfor gik vi i gang med denne diskussion?

Én af de ting, vi kan ønske at opnå, kan være at hjælpe børnene til ikke hele tiden at forvente, at alting skal smage sødt, således at de også vænner sig til og lærer at værdsætte fødevarer, der smager af andet. Skal børnene have et mere nuanceret forhold til smag, giver det mindre mening at tale om, hvorvidt noget er "slik" eller ej. I stedet giver det mere mening at tale om, hvordan vi kan begrænse brugen af mad, der smager sødt, uanset hvad varen ellers indeholder af vitaminer, fibre og så videre, og uanset om den kan kategoriseres som slik, kage, brød, frugt eller andet.

Her i Danmark bruges mad generelt, og ikke mindst slik, ofte til at markere og bidrage til den positive oplevelse af særlige lejligheder, såsom fødselsdage, biografture eller fjernsynshygge. Et andet formål med at diskutere begrænsning af "slik" kan derfor være at bryde eller undgå opbyggelsen af forbindelsen mellem hygge (eller "særlig dag") og spisning i det hele taget. I så fald bliver det igen mindre relevant at diskutere, hvad der er og ikke er "slik", og mere relevant at overveje, hvordan fødselsdagen i skolen eller weekenden hos Mormor kan markeres med noget andet end spisning. I skolen kan det særlige måske markeres med længere frikvarter, legetøjsdag eller højtlæsning for klassen, og Disneysjov hos Mormor gøres særligt, fordi dynen må komme med ind i stuen og hunden med op i sofaen.