Turister shopper mellem læger i hele verden

På Evergreen-klinikken i Budapest har man næsten kun udenlandske patienter fra lande som Tyskland, Belgien, England og Danmark. Der er også enkelte fra USA. Det fortæller tandlæge ved klinikken, Soma Veszprémi. Foto: Michelle Madsen.

Turister shopper mellem læger i hele verden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Tandoperation i Budapest eller fertilitetsbehandling i Malaysia? Medicinsk turisme er et fænomen, som spås til at stige kraftigt de kommende år. Men der kan være negative konsekvenser forbundet med turismen, og det har danske tandlæger oplevet, ly

Tandturisme: Gloserne svinger mellem tysk, dansk og engelsk i venteværelset hos tandlægeklinikken Evergreen Dental i Budapest.

Ungarn oplever i øjeblikket et boom inden for den såkaldte medicinske turisme. Landet er ikke alene. Fænomenet dækker blandt andet over borgere, som frivilligt krydser landegrænser for en billigere medicinsk behandling. Herunder tandbehandlinger.

- Vi får altid spørgsmålet fra vores patienter: Hvorfor er det billigere? Vi arbejder med de samme materialer som andre lande, men vores løn er meget lavere end i den vestlige del af Europa, siger tandlæge Soma Veszprémi, der har været tilknyttet Evergreen-klinikken i ti år.

Medicinsk turisme er det hurtigst voksende turismemarked. På verdensplan omsættes der for over 400 milliarder kroner, og markedet vokser med op til 15 procent om året ifølge et iransk studie. Samtidig oplever man en opblomstring af firmaer, som arrangerer rejserne og fungerer som bindeled mellem patienten og behandlingsstedet. Lande specialiserer sig inden for forskellige former for medicinske behandlinger. For eksempel slår et land som Malaysia sig op på at tilbyde fertilitetsbehandlinger.

Sparsom viden om medicinsk turisme
Kendskabet til medicinsk turisme er meget sparsomt i Danmark. Sådan lyder det fra Kristine Sorgenfri Hansen, der er forskningsassistent ved Sektion for Global Sundhed ved Københavns Universitet.Hun beskæftiger sig med medicinsk turisme, men oplever, at hverken ministerier eller styrelser kender til fænomenet, til trods for at danskere også rejser af sted. Derfor vil Sektion for Global Sundhed sætte spot på emnet og mulighederne forbundet med turismen. Det sker ved et seminar til efteråret.

Du kan læse mere på http://globalhealth.ku.dk/

Internettet er drivkraft

En nøglekraft bag udviklingen tilskrives især internettet. Et studie viser, at borgere bliver mere påvirkede af det, de læser på hjemmesider og får anbefalet af venner, end af videnskabelig information.

Boris Valentin fra Aarhus brugte også internettet og anbefalinger, inden han valgte en arrangør til sin tandoperation i Budapest.

- Jeg fik anbefalet Budapest af en skotsk ven, som kendte to, der havde været der. Efterfølgende begyndte jeg at søge på nettet efter firmaer uden dårlige anmeldelser. Men du kan læse alt muligt på nettet, som ikke er sandt. På en måde går du ud over en vippe ved ikke at vide, om de er professionelle, siger han.

Ifølge Sektion for Global Sundhed ved Københavns Universitet findes der ikke konkrete tal for, hvor mange danskere der har været medicinske turister. Tal fra regionerne giver dog et praj om antallet af tandrejsende. Staten modtog sidste år over 30.000 ansøgninger fra danskere, som havde besøgt en udenlandsk tandlæge.

Får for mange behandlinger

Tandrejsende danskere har været et kendt fænomen i årevis og er ikke helt uden komplikationer, lyder det fra Tandlægeforeningens formand, Freddie Sloth-Lisbjerg. Han har før udtalt til Tandlægebladet, at patienter gambler med sundheden ved at tage på tandrejser, fordi der har været eksempler på patienter med ødelagte tænder.

- Der har også været patienter, som er blevet overbehandlet. Nogen har fået tre kroner, hvor de kun skulle have én. Men en tandrejse betyder ikke nødvendigvis en dårligere behandling, siger han. 

På Evergreen-klinikken i Budapest kan tandlæge Soma Veszprémi nikke genkendende til formandens ord.

- Det vi vil gøre op med. Der var især firmaer for ti år siden, der kun tænkte på profit. De lavede en ekstra krone, fordi de tænkte, at de aldrig så patienten igen. Men patienterne er ikke dumme, og de ved, hvornår de bliver overbehandlet. En tilfreds patient er den bedste ambassadør for os, siger han.

Turister shopper mellem læger i hele verden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce