Mediekoncern skærer 130 stillinger og investerer massivt

Jysk Fynske Medier har i dag afsluttet den spareplan på 90 mio. kroner, som adm. direktør i koncernen, Jesper Rosener, satte i værk i slutningen af maj måned. Samtidigt fortæller Rosener om massive investeringer og ændringer i huset. Foto: Søren E. Alwan

Mediekoncern skærer 130 stillinger og investerer massivt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Jysk Fynske Medier afsluttede torsdag en spareplan, som skærer 130 stillinger væk, samtidig med at mediekoncernen fra søndag 23. september giver alle koncernens læsere en printavis 365 dage om året, udvider avisen Danmark med otte sider og investerer digitalt.

Udvikling: En række redaktionelle medarbejdere hos Jysk Fynske Medier fik torsdag morgen besked om, at de enten ikke længere er ansat i mediekoncernen eller at deres arbejdsplads er flyttet geografisk. Samtidigt offentliggør Danmarks næststørste private medievirksomhed en række redaktionelle investeringer og udviklingsplaner, som skal sikre huset i fremtiden.

Samlet løber den redaktionelle besparelse, som blandt andet betyder, at fem journalister blev opsagt, otte går frivilligt og 23 er varslet til andre job, op i 18 millioner kroner ud af den samlede spareplan på 90 millioner kroner, som Jysk Fynske Medier lancerede i slutningen af maj. Den er nu gennemført og vil betyde, at der pr. 1. januar 2019 er 130 færre stillinger i koncernen.

- Det er aldrig sjovt at gennemføre en spareplan, det er ad helvede til, siger adm. direktør Jesper Rosener om forløbet.

Den totale investering i avisen Danmark og 365-projektet er helt klart det største, vi har lavet siden fusionen, men jeg har ikke lyst til at sige, hvor meget der er tale om.
Jesper Rosener, adm. direktør

Overskud og penge til udvikling

Med spareplanen på plads er det ifølge direktøren muligt ikke kun at nå målet om et overskud i 2018. Det sikrer også økonomien til den fortsatte udvikling af mediekoncernens 13 dagblade og andre produkter.

- Vi kunne godt nå vores mål om et overskud i 2018 uden at gennemføre spareplanen, men kigger vi længere frem i 2019, kan vi se, at spareplanen er nødvendig, hvis vi skal investere i udvikling, så vi står stærkere og kan fastholde vores publicistiske ambitioner, som er hele grundlaget for vores forretning, siger Jesper Rosener, som også har ændret på koncernledelsen, som han har skåret ned fra seks til fire direktører. De to tidligere direktionsmedlemmer er stadig tilknyttet koncernen.

- Du kan ikke gennemføre en spareplan til 90 millioner kroner uden også at kigge på direktionen, siger han.

Samtidig med at koncernen har gennemført spareplanen, lancerer man den største udviklingsplan i koncernen siden den fusion, der skabte Jyske Fynske Medier i 2015.

40.000 får søndagsavis

Den helt store satsning rammer abonnenternes postkasser den 23. september, når samtlige Jysk Fynske Mediers 13 dagblade udkommer med en søndagsavis. Det betyder, at 40.000 læsere på en række jyske aviser fremover får en søndagsavis. I dag er det kun Fyens Stiftstidende, JydskeVestkysten, Århus Stiftstidende og Fyns Amts Avis, der har en søndagsavis. Samtidig bliver avisen Danmark udvidet med otte sider hver dag, så de 400.000 daglige læsere får endnu mere fælles stof.

- Vores gennemslagskraft er enorm med avisen Damark, og kan vi bruge Danmark og 365-projektet til at fastholde den position, vi har fået, så er det en god ambition, som kan være med til at nulstille eller i hvert fald reducere frafaldet af abonnenter. Jeg er meget stolt af det publicistiske projekt, vi nu kan sætte i gang, siger Jesper Rosener.

- Den totale investering i avisen Danmark og 365-projektet er helt klart det største, vi har lavet siden fusionen, men jeg har ikke lyst til at sige, hvor meget der er tale om.

Ud over investeringen i søndagsaviser til alle og flere printsider i avisen Danmark, investerer Jysk Fynske Medier også i reklamebureauet Step og i koncernens radioer i Kolding og Esbjerg. Den største digitale ændring kommer dog på alle koncernens 12 nyhedssites, som fremover skal styres fra en fælles central redaktion i Horsens.

13 journalister, som i dag arbejder med redigering og overvågning af de 12 sites spredt ud over koncernens websites - som bl.a. Fyens.dk og jv.dk - skal fremover arbejde i Horsens i JFM livecenter. Fra klokken 6 til 24 syv dage om ugen skal et hold af jourhavende sidde med ansvaret for hele koncernens onlinejournalistik.

JFM's bestyrelsesformand, Vejle-advokat Gert Eg, forventer at de nye tiltag og den gennemførte sparerunde og medfølgende ledelsesrokade stiller koncernen bedst muligt i forhold til en hård konkurrencesituation.

- Jeg er meget tilfreds med den netop gennemførte plan og rokade, som skal sikre os bedst muligt i den hårde mediebranche. Nu har vi overskud til at kigge frem og udvikle virksomheden til de fortsatte udfordringer, der både kræver løbende tilpasninger og omkostninger og investeringer i fremtiden, siger Gert Eg.

Mediekoncern skærer 130 stillinger og investerer massivt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce