Sådan udvikler vi traditionerne


Sådan udvikler vi traditionerne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hvordan holder man liv i en virksomhed, som ellers kan se lidt traditionel ud udefra? Det har Peter Lerdrup, der ejer grillbaren Havnens Perle på havnen i Aarhus, nogle bud på.

På haven i Aarhus ligger noget så sjældent som en god, gammeldags grillbar. Havnens Perle hedder den, og mange kender den sikkert som hjemstedet for Danmarks Bedste Bøfsandwich, en konkurrence som Perlen vandt i både 2012 og 2014. Men hvordan holder man liv i en så traditionsbunden virksomhed som en grillbar? Det har Peter Lerdrup, der er ejer - i øvrigt som tredje generation - af Havnens Perle, svaret på.

1

Hav styr på konceptet

Peter Lerdrup ejer Havnens Perle i tredje generation. Foto: Kim Haugaard

Det er vigtigt, at du ved hvad du kan og ikke kan, så du kan holde fast i det. En pizzabar skal for eksempel ikke lave burgere, ligesom en burgerbar ikke skal lave pizzaer. Hos os holder vi fast i at lave god, old school grillmad, fordi det er det, vi er bedst til. Så derfor gør vi for eksempel meget ud af at fortælle meget om at vi to gange vandt prisen for Danmarks Bedste Bøfsandwich.

2

Fortæl om din styrke

Vær god til at fortælle om det, du er god til. Den her er lidt udansk, og man kan godt risikere at blive kaldt en blærerøv og alt muligt, men jeg lærte i England at man skal huske at sætte pris på sig selv og rose sig selv for de ting, man er god til. Vi har vundet konkurrencen om Danmarks Bedste Bøfsandwich to gange, og det er vi sindssygt stolte af, så det fortæller vi meget om. Men så er det selvfølgelig også vigtigt, at produktet er i orden - også i forhold til prisen.

3

Hav styr på personalet

Du skal kunne håndtere et skiftende personale. Der er mange, der har et lidt romantisk billede af det at stå i grillbar eller pølsevogn, men jeg må erkende at det er svært at holde på personalet, og det er tit studerende der står her. Men de står jo får den direkte kontakt til kunderne og derfor skal man være god til at håndtere at der bliver skiftet en del ud i personalet.

4

Udvikl forretningen

Husk at udvikle på forretningen og holde fingeren på pulsen. Vi gør meget ud af at det skal være en oplevelse at komme her, for eksempel ved at prøve at blande café-stilen med stilen fra en klassisk grillbar. Mange af vores kunder er unge og har været ude at rejse med rygsæk, så vi har forsøgt at skabe en stemning, som man kan genkende fra rejser, for eksempel med plakater på væggene.

5

Brug medierne

Medierne har rigtig meget at skulle have sagt i forhold til branding, og derfor er det vigtigt at bruge dem. Jeg bruger en masse krudt på Facebook, for der kan jeg nå ud til rigtig mange på en gang. Langt størstedelen af vores kunder er fra lokalområdet, så vi gør meget ud af at fortælle alle mulige steder, at vi er en Aarhus-virksomhed.

Sådan udvikler vi traditionerne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce