Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Abekatten er tilbage

Den nye udgave af Honda Monkey er holdt i det klassiske look, men med moderne features som lygter, der blinker, når du trykker på en Smartkey på afstand. Foto: Honda

Abekatten er tilbage

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Honda Monkey bliver nu produceret igen. Mini-biken blev oprindeligt lavet i 1961 til at give gæsterne en sjov tur i en japansk forlystelsespark. Den lille tohjuler fik sit navn, fordi køreren får en lidt abeagtig holdning under kørslen, og den har fans over hele verden.

Den nye Honda Monkey vejer kun 107 kilo, når tanken er fyldt helt op med 5,6 liter benzin. Sædehøjden er på små 77,2 centimeter, og den kører 67 kilometer på en enkelt liter benzin. Motoren er en 125-kubikker, der leverer 9,3 hk, og der er skivebremser for og bag med ABS.

- Den kommer til salg herhjemme til juli, fortæller Thomas Svan fra salg og marketing hos Honda.

Milepæle i Honda Monkeys historie
1961: Den første model bliver lavet til en japansk forlystelsespark.1963: En model til offentlig vej bliver produceret. Den bliver eksporteret til Europa og USA.

1967: En model med et sæde, der kan foldes ned.

1970: En model, der kan foldes helt sammen.

1978: Første model med en dråbeformet tank.

1984: Der bliver lavet en Honda Monkey i guld.

1987: En R-model med hydrauliske forbremser.

1991: En off-road-udgave kaldet Baja med tvillingeforlygter.

2004: En specialudgave bliver lavet i samme farver som den Honda CB750F, Freddie Spencer vandt løbet Daytona 100 i 1982 på.

2017: Honda laver en 50-års-jubilæumsmodel.

Lavet til forlystelsespark

Den første udgave af Honda mini-bike er fra 1961, og den blev lavet til Hondas Tama Tech-forlystelsespark i Japan. Her blev den hurtigt en populær forlystelse. Den første udgave havde rødt stel, hvid tank, bittesmå femtommer-hjul og en motor på 50 ccm. De, der kørte mini-biken, havde en lidt abeagtig holdning, og derfor fik den navnet Monkey.

Ud på vejene

Den nye forlystelse blev så populær, at Honda besluttede sig for at lave en udgave, der måtte køre på offentlige veje. Den første model hed Z50M Monkey. Den havde nedfoldelige styr og aftageligt sæde, så den nemt kunne lægges i bagagerummet på en almindelig bil.

I 1969 blev der lavet en serie af Z50Z-modellen, kaldet A-serien, der blev solgt i Europa. Modellen havde en forgaffel, der nemt kunne tages af, så den ikke fyldte meget i en bil.

Fra Monkey til Gorilla

I 1973 kom forskellige udgaver af Z50J, som med få ændringer blev produceret i årene efter. De mest markante ændringer blev markeret med nye betegnelser som Z50J-I, Z50J-II og endelig Z50J-III, som adskilte sig ved en større tank og et større sæde. Opgraderingerne gjorde, at den fik navnet Honda Gorilla.

Monkey blev produceret helt frem til 1999, da Hondas patenter udløb. Produktionsrettighederne blev solgt til firmaet Jincheng. Dog var det en betingelse fra Hondas side, at Honda kunne producere et lille antal hvert år, som blev solgt til samlere især i Japan.

Tre finner på langtur

Gennem tiderne er der lavet mange kopier af Honda Monkey. På en af dem, lavet af Skyteam, kørte tre finner fra Helsinki til Gibraltar i 2006. En tur på to uger, og på fotodelingssiden Flickr kan man se billeder fra de tre finners tur gennem blandt andet Danmark. Turen kaldte de Death Monkey 2006. Så selv om der er tale om en mini-bike, er siddekomforten også til længere ture.

Thomas Svan fra Honda oplyser, at prisen på en ny Honda Monkey bliver 41.985 kroner, inklusive registreringsafgift og leveringsomkostninger.

Men man kan jo også tjekke, om det er muligt at købe klassikeren brugt.

Abekatten er tilbage

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.