Fire Emblem: Three Houses er en episk fortælling

Klosteret, du begynder som lærer på, kan fx udforskes i 3D. Det er pakket med mennesker, du kan tale med, aktiviteter og hemmelighedder. Pr-foto

Fire Emblem: Three Houses er en episk fortælling

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Nyklassiker og mesterværk. Vores anmelder er mildt sagt begejstret for nyeste kapitel i Fire Emblem-sagaen.

Switch: Fire Emblem gør comeback på tv-skærmen, efter en årrække på DS-konsollerne. Three Houses er første tilbagevenden til tv'et siden Radiant Dawn på Wii, og lad der ikke herske nogen tvivl: spillet var ventetiden værd. Der går let inflation i ord som mesterværk og nyklassiker, men Fire Emblem: Three Houses kan bære begge prædikater og er hands-down et af de bedste turbaserede strategispil, undertegnede har spillet - og et fremragende RPG.

Kernen i Three Houses er fortsat det turbaserede kampsystem. Det tager tid at sætte sig ind i, men læringskurven er fint afbalanceret, og tilfredsstillelsen, når de foregående måneders læring og forberedelse emmer ud i en overlegen sejr, er stor. Pr-foto
Kernen i Three Houses er fortsat det turbaserede kampsystem. Det tager tid at sætte sig ind i, men læringskurven er fint afbalanceret, og tilfredsstillelsen, når de foregående måneders læring og forberedelse emmer ud i en overlegen sejr, er stor. Pr-foto

Hogwarts møder Game of Thrones

Titlen Three Houses dækker over de tre nationer, huse, som har hjemme i Fódlan-regionen: Holy Kingdom of Faerghus, Adrestian Empire og Leicester Alliance. De respekterer - indledningsvist - alle kirken, Church of Seiros, der binder rigerne sammen via Garreg March-klosteret, placeret i midten af Fódlan - midt mellem de tre riger.

Church of Seiros er en magtfuld og nådesløs kirke, der huser de mægtige krigere, Knights of Seiros, og ikke viger bort fra konflikt eller for at dømme borgere i de tre riger. Kirken ledes af den hemmelighedsfulde og karismatiske Rhea. Du indtager rollen som en mystisk rejsende lejesvend, der tidligt via sin far bliver sluset ind på Garrech March-klosteret og får arbejde som professor. Klosteret er nemlig både kirkeligt hovedsæde og en skole for hver af de tre huse - a la Hogwarts i Harry Potter-universet.

Når du ankommer til Garreg March, skal du vælge et hus at lede, og resten af spillet vil du skulle udvikle elevernes evner, relationer og moralske kompas - primært med henblik på, at de kan overleve på slagmarken. Freden er nemlig flygtig i Fódlan, og plottet i Three Houses, som ikke skal afsløres her, bringer tankerne tættere på Game of Thrones end Harry Potter. Historien i Three Houses er dyb, velskrevet og understøttet af timevis af dialog.

Langt det meste er med godt stemmeskuespil, selvom det til tider er en anelse karikeret, som det ofte er tilfældet med JRPG. Det er en historie med hundredvis af år på bagen om krig, dynastiers fald, relationer mellem huse og lige dele heltemod og forræderi. Du kan let bruge over 100 timer på at gennemspille ét hus, og spillet indbyder til, at man spiller alle tre huse igennem - gerne flere gange.

Der er stor frihed i, hvilken retning du vælger for dine elever/dit hold, og Three Houses belønner dig for at bruge tid på de strategiske elementer. Det er vigtigt, at der er en balance på holdet - og det gælder både evner og i relationer. Pr-foto
Der er stor frihed i, hvilken retning du vælger for dine elever/dit hold, og Three Houses belønner dig for at bruge tid på de strategiske elementer. Det er vigtigt, at der er en balance på holdet - og det gælder både evner og i relationer. Pr-foto

Strategi og tålmodighed

I Fire Emblem: Three Houses følger du løbende en kalender. Hver uge rummer lektioner med eleverne ud fra de mål, du sætter for dem. Via kampe og undervisning får de færdigheder, og det er op til dig at sørge for, at dit hus har den rette dynamik - samtidig med at du tager højde for elevernes evner og ønsker; de har nemlig også selv ideer til, hvad de bør sigte efter. Når de har opnået de ønskede færdigheder, kan de tage en eksamen og få endnu bedre evner - hvis de altså består. Deres progression drager du direkte nytte af, når du leder dem på slagmarken.

Hver uge har du en fridag, som du kan bruge, som du vil. Her kan du enten være en stræber og køre ekstra undervisning, udforske Garreg March-klosteret i tredjeperson eller kæmpe. Hvis du vælger at udforske klosteret, kan du finde hemmeligheder på den Hogwarts-lignende skole, tale med elever og lærere eller deltage i en række aktiviteter. Sidstnævnte kan enten øge egne evne eller moralen hos dine elever, som så performer bedre i undervisning og kamp. Du kan også købe, reparere eller forbedre våben, købe genstande og en hel masse andet.

Som i alle Fire Emblem-spil er kampene en central del af oplevelsen. Her er tale om en slags skak, hvor du flytter dine elever og dig selv rundt på slagmarken, så de kan angribe eller hjælpe hinanden. Her kommer dine timers træning og forberedelse dig til gode, når du har den rette balance på holdet, og eleverne bruger de evner, du har lært dem. Kampene udvikler selvfølgelig også, så her er en mulighed for at målrette elevernes færdigheder - så de fx bliver bedre ryttere, bueskyttere eller magikere. Det kan svare sig allerede tidligt at langtidsplanlægge, så du får den rette balance på holdet, hvor alle udvikler de evner, der kommer dem naturligt. Men der er total frihed, og hvis du insisterer på, at din fredselskende og sky elev skal blive en blodtørstig krigsherre med økse og stridshandsker kan det lade sig gøre - det tager bare længere tid, end hvis han fx bliver en from healer.

Kampsystemet er familiært, hvis du har spillet Fire Emblem tidligere, men der er også nye elementer. Combat Arts, Abilities og Batalions er fx tre elementer, der er vigtige at sætte sig ind i og justere løbende, hvis man vil have fordel på kamppladsen. Pr-foto
Kampsystemet er familiært, hvis du har spillet Fire Emblem tidligere, men der er også nye elementer. Combat Arts, Abilities og Batalions er fx tre elementer, der er vigtige at sætte sig ind i og justere løbende, hvis man vil have fordel på kamppladsen. Pr-foto

Episk fortælling

Fire Emblem: Three Houses er med sit dybe narrativ, enorme verden og velsmurte undervisnings- og kamp-system et monster af et spil. Du kan bruge timer på at arbejde med elevernes interne relationer, lægge studieplaner - og justere dem igen, når eleverne har fået nye ønsker, og selvfølgelig på at trimme holdet til kamp og udkæmpe episke slag mod gemene tyve, onde magikere og skræmmende titaner.

Der er hele tiden noget, der kan forbedres og justeres, også under selve kampene, hvor man et vist antal gange kan skrue tiden tilbage og gøre sin tur om, hvis man har mistet en elev i kamp. For hvis en elev falder i kamp, er eleven død resten af spillet - og det er faktisk næsten ikke til at bære, hvis du har brugt

Fire Emblem: Three Houses er en episk fortælling

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce