Flere veje til drømmen om en elbil

En genvej til den hypede Tesla Model 3 kan være leasing. Det kan også være en mulighed, hvis du vil prøve livet med en elbil af. Foto: Tesla

Flere veje til drømmen om en elbil

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Leasing, leje og køb af ny eller brugt elbil. Vi ser på mulighederne for at komme ud at køre på strøm.

Hvis du er typen, som går med en elbil i maven, er der flere muligheder for at komme tættere på drømmen.

Fortsat flere selskaber er for eksempel klar med privatleasing af elbiler. Det kan være en mulighed, hvis du er i tvivl, om du kan leve med en logistik, der er bygget op omkring ladetider og kabler.

Samtidig går udviklingen så hurtig, at der er større risiko for værditab ved køb af elbil ligesom med megen anden elektronik. Det er især batterier, rækkevidde og ladeteknologi, som bliver markant bedre i de kommende år.

Ulempen kan være høje priser. Det er ikke billigt at lease en Tesla Model 3, som koster fra små 8000 kroner om måneden for en Model 3 Long Range AWD med en rækkevidde på 560 kilometer, mens depositummet - som du dog får tilbage - er 16.000 kroner.

Leaseplan og FDM Privatleasing har i forvejen Nissan Leaf og Hyundai Ioniq Electric i leasingprogrammet.

Privatleasing kom over en kam i gang igen i 2018. Og Rune Bargholz Molt Wengel, der er product manager hos FDM Privatleasing, tror, at den tendens fortsætter, og at andelen af elbiler vil stige i 2019, fordi tiden er moden.

- Tesla Model 3 har været en af de mest hypede elbiler, og vi har aldrig oplevet så stor interesse, som da vi offentliggjorde, at vi som de eneste nu leaser bilen ud. Generelt kan vi mærke, at interessen for elbiler også er stor, når det gælder privatleasing. Derfor er vores målsætning at have så bredt et udvalg af elbiler som muligt, siger Rune Bargholz Molt Wengel og fortsætter:

- Det er lige nu, at man skal lease sin elbil. Der kommer mange nye modeller i øjeblikket, og her er det en fordel at lease, hvis man ikke vil blive overhalet af udviklingen.

Han peger på fordelen ved ikke at være bundet af bilen ud over leasingperioden. Det spiller dog også givetvis ind på interessen, at der er levering inden for kort tid ved leasing af Tesla Model 3. Leaseplan ønsker dog ikke at oplyse, hvor mange biler der er tale om.

Veje til en elbil
Privatleasing:Jaguar Danmark har en I-Pace S EV400 AWD Aut. med teoretisk rækkevidde på 470 kilometer til små 8800 kroner om måneden over 36 måneder med en førstegangsydelse på 60.000 kroner inklusive wallboks fra Clever.

Renault Danmark har en Zoe R110 41 kWh Intense med en teoretisk rækkevidde på 388 kilometer til små 3000 kroner om måneden med en udbetaling på knap 5000 kroner over 36 måneder med 10.000 kilometer årligt.

Nissan Danmark har Leaf Tekna Propilot med en teoretisk rækkevidde på 270 kilometer, der med en førstegangsydelse kan leases for 4400 kroner om måneden over 36 måneder med 10.000 kilometer årligt.

FDM Privatleasing og Leaseplan har en Tesla Model 3 Long Range AWD med en rækkevidde på 560 kilometer, som koster 8000 kroner om måneden med et depositum på 16.000 kroner, som man dog får tilbage. Det er med 16.000 kilometer årligt.Leje:

Hos Sixt har man en tilsvarende Renault Zoe Intense 41 kWh med en teoretisk rækkevidde på 388 kilometer til 3649 pr. måned. Her er ingen førstegangsydelse, det er med 2100 kilometer inkluderet om måneden og med fri adgang til E.ON's offentlige ladenetværk.

Hos Gomore udlejer man biler fra private. Her fandt vi i København en førstegeneration Nissan Leaf til 375 kroner om dagen inklusive 150 kilometer.Alternativer:

Du kan også finde en elbil i en delebilordning, købe en elbil sammen med andre eller måske få lov til at låne bilen et par dage hos en forhandler.

Hvis du vil købe nyt, er billedet bredere, hvor de to nyeste bud er fra Korea og med lange rækkevidder, nemlig Hyundai Kona Electric og Kia e-Niro, der starter fra henholdsvis 275.000 og 280.000 kroner.

Gør dig dine behov klart og vurder, om du er dækket ind med oplademuligheder, enten hjemme eller med ladestandere nærved, hvis du bor i lejlighed. Hvis der ikke er en såkaldt wallboks med, som gør opladning hjemme hurtigere og mere bekvem, kan en sådan også løbe op i måske 7000 kroner. En sådan følger med i mange elpakker ved køb, mens de typisk ikke er med ved leasing.

Hos Leaseplan kan en sådan leases for 125 kroner om måneden. Hvis du ønsker at lade på farten, skal du typisk ud at vælge et abonnement hos udbyderen, som kan være Tesla, Clever eller E.ON.
Den danske Nissan-importør har leasing-tilbud på Leaf. Men de fleste køber. En ny model med længere rækkevidde er på vej. Foto: Nissan
Den danske Nissan-importør har leasing-tilbud på Leaf. Men de fleste køber. En ny model med længere rækkevidde er på vej. Foto: Nissan

Flest er blevet solgt

Danmarks mest solgte elbil er Nissan Leaf. Den danske Nissan-importør har også tilbud på privatleasing, hvor en Leaf Tekna Propilot kan leases for 4400 kroner om måneden. Interessen for at privatlease har dog ikke være så stor. Mens der i fjor blev solgt 502 Nissan Leaf, blev der kun privatleaset 15. Der er en klar årsag, konstaterer Ann Strøby, pressechef hos Nissan.

- Det er typisk ikke så lukrativt at lease en elbil som at købe den, da der ikke er afgifter på og dermed så mange håndtag at skrue på. Samtidig er der gratis strøm med i to år ved køb af elbil, og det er der ikke ved leasing, siger hun.

To andre af tidens mest hypede biler, nemlig Hyundai Kona Electric og Kia e-Niro, kan foreløbig udelukkende købes for 275.000-280.000 kroner. Men du skal dog 35.000-55.000 kroner op for at få de bedre batteripakker.

Martin Messer Thomsen, som er talsmand for Forenede Danske Elbilister (FEDL), har et par klare anvisninger, hvis man er i tvivl.

- Leasing kan være en god måde at prøve tingene af på. Den teknologiske udvikling går jo hurtigt i disse år. Og vi ved ikke, hvad der sker på elbilfronten. Så hvis man vil være sikker på at undgå et for stort værditab, kan leasing være en mulighed. Det gælder også leje eller køb af en brugt elbil, siger Martin Messer Thomsen.

Du kan således leje en Renault Zoe EV hos Sixt for 3649 kroner om måneden, mens du hos Gomore kan leje en ældre Nissan Leaf for 375 kroner om dagen. Andre muligheder er at finde en elbil i en delebilordning, købe en elbil sammen med andre eller måske få lov til at låne bilen et par dage hos en forhandler.

En helt ny model som Kia e-Niro kan foreløbig kun købes. Foto: Kia
En helt ny model som Kia e-Niro kan foreløbig kun købes. Foto: Kia

Overvej dine behov

Ligesom ved leasing af benzin- og dieselbiler kontra køb gælder det om at gøre sig sine behov klart, lyder meldingen fra Ilyas Dogru, som er forbrugerøkonom hos FDM.

- Leasing vil i nogle tilfælde være dyrere end at købe, især hvis man beholder sin bil mere end tre-fire år. Hvis du vil gardere dig mod uventede regninger, giver leasing til gengæld en vis tryghed, siger Ilyas Dogru.

Hos FDM har man lavet en beregning, som viser, at en konventionel bil til omkring 300.000 kroner koster omkring 4,50 kroner pr. kilometer, mens en elbil i samme prisklasse koster omkring 3,55 kroner - forudsat, at man kører fem år og 100.000 kilometer i bilen.

Men i virkeligheden skal en elbil oftest sammenlignes med en billigere og mindre benzin- eller dieselbil, hvis man ser på størrelse og udstyr. I det lys koster en elbil i mellemklassen i dag det samme som en tilsvarende benzin- eller dieselbil, hvis man ser på de samlede udgifter pr. kilometer.

- Hvis du finder en elbil, som dækker dine behov, og som du regner med at have i lang tid og selv vil sammensætte udstyret på, kan det være en fordel at købe. Hvis du derimod vil have sikkerhed for, at der ikke kommer uforudsete udgifter, kan det være en fordel at lease, siger Ilyas Dogru.

Brugtpriserne er dog svære at spå om. Her er der stor usikkerhed om priserne, da de ikke alene både afhænger af udbud og efterspørgsel, men også antallet af ladestandere, type og adgangen til dem. Samtidig vides ikke, hvad vej afgifterne vil gå.

Renault Zoe er en af de modeller, som også er på leasing-hylderne. Foto: Renault
Renault Zoe er en af de modeller, som også er på leasing-hylderne. Foto: Renault

Klare brugt-anbefalinger

Hvis du overvejer en brugt, er der tre elbiler, som fylder godt op, nemlig Nissan Leaf, Renault Zoe og Tesla Model S.

Jan Lang, der er analytiker på Bilbasen, peger på Leaf som det bedste køb.

- Nissan Leaf er en god, gedigen elbil til fornuftige priser, hvor du kan få brugbare biler fra 150.000 kroner. Det er en bil, der ikke vil tabe så meget, da der vil være efterspørgsel både på kort og mellemlang sigt, og afskrivningen er lav. Senere vil de gamle elbiler blive udfordret af de helt nye generationer, siger Jan Lang.

På minussiden skal man dog holde sig for øje, at Leaf er en relativt lille bil, som balancerer mellem mini- og mellemklasse, at rækkevidden er begrænset og realistisk set omkring 120 kilometer, mens den køredynamiske oplevelse er til at overse. Det er altså ikke en sjov bil, men det er der ikke mange af de gamle elbiler, som er.

I prislejet omkring 150.000 kroner kan du finde en rimelig Leaf fra 2014 eller 2015 med omkring 60.000 kilometer på tælleren.

- Men gå hellere 10.000 kilometer op, hvis du kan finde et eksemplar, som er et år nyere, siger Jan Lang.

Blandt andet har du et års ekstra løbetid på garantien for batteriet, der typisk har otte års garanti.

Renault Zoe og Tesla kan fås ned til henholdsvis omkring 110.000 kroner og 350.0000-400.000 kroner i samme årgang og kilometertal. Men det er ikke biler, som Jan Lang anbefaler, da han oplever, at der er en del tekniske og kvalitetsmæssige problemer med begge modeller.

En ældre Nissan Leaf af første generation er det bedste bud blandt de brugte. Foto: Nissan
En ældre Nissan Leaf af første generation er det bedste bud blandt de brugte. Foto: Nissan

Flere veje til drømmen om en elbil

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce